Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-06, 16:34   #1
Emil Emil är inte uppkopplad

Smile Mönstret "drar sig" på tunga tyger

Hejsan! Jag skrev en tråd för någon månad sedan och fick mycket bra råd inför köp av min första brodyrmaskin till mitt lilla hobbyföretag. Det blev en Janome 350E, och nu när jag har lärt mig lite hur Digitizer Pro fungerar så är jag i full gång.

Jag har dock stött på ett märkligt fel som kanske någon här kan hjälpa mig med.

Allt går frid och fröjd när jag t.ex broderar på handdukar eller lättare material, och mönstren ser ut precis som dom ska. Däremot blir det problem när jag syr på mitten av t.ex luvtröjor och andra tjocka tröjor. Eftersom jag ofta syr på bröstet så blir det mycket tyg som måste "vikas undan", och jag antar att det kanske blir lite tungt för bågen, eftersom den måste "lyfta" så mycket tyg. Jag är noga med att det tyg som inte hänger på själva bågen ska kunna löpa fritt, så att broder-armen kan röra sig ordentligt.

Det som händer är att mönstret blir lite förskjutet. Inte mycket, bara någon millimeter eller två, men det syns ju väldigt tydligt ändå. Jag vet att mönstret är rätt egentligen, för jag provsyr alltid på en handduk innan, och där blir det rätt. Den gemensamma nämnaren för när det går fel är när det hänger mycket tyg på själva bågen, t.ex när jag vill sy på bröstet av en college-tröja eller luvtröja.

Är det något jag har missat kanske?

Tack så mycket på förhand!
Emil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-08, 22:51   #2
emmab emmab är inte uppkopplad

Jag gör en chansning...
Man kan ju spänna fast tyget i bågen på två sätt. Antingen genom att spänna fast tyget och mellanlägget, båda i själva bågen eller genom att spänna fast mellanlägget i bågen och sedan lägga tyget uppepå och fixera det genom en trockelsöm som trocklar ihop mellanlägg och tyg. Jag tror i ditt fall att det är bäst att spänna fast tyget i bågen om problemet är att det "flyttar sig". Dock är det så att tyget då lätt blir knöligt/ihopdraget vid broderinet om man spänner tyget för hårt. Jag har testat att styrka på fliselin på elastiska tyger och sedan spänna allt i ramen. Det fungerar oftast bra men det finns en liten risk att det hamnar lite klister på nålen och det kan ge problem.
Tidigare hade jag också problem med att broderierna inte hamnade där jag tänkte. Dock visade det sig att pilarna på innerbågen som jag trodde märkte ut mitten inte alls gjorde det. Har du liknande markeringar som du utgår ifrån kan det vara värt att mäta så de är centrerade.

Lycka till!
emmab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-09, 06:22   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Jag syr en del på hästgrejor., och DE är TUNGA! Jag löser problemet med att hänga upp allt som tynger ner i taket.
Annars får man sitta och hålla upp arbetet, men det beror ju på hur stort (tidskrävande) det är!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:12.