![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
spets/lace
Hallå.
Skulle vilja designa egna mönster i s.k. freestandning lace, men hur gör man? Någon som kan hjälpa? Har PE-design 8 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du fyller ett område t. ex ett hjärta med vanliga fyllnadsstygn.
Ändra tätheten till glest. Nu kan jag inte ditt program, men du får prova hur glest det kan bli. Ändra riktningen till vågrätt. kopiera om du kan detta som du har gjort,eller gör ett fält till precis ovanpå och ändra riktningen till lodrät på den nya delen. klistra in en del till ovanpå, och ändra den delen till diagonal på ena hållet. Gör om igen och ändra riktningen på den sista delen till diagonal på andra hållet. Jag brukar göra dessa fyra lager i olika färg, Åtminstone i mina program är det enklare att finputsa efteråt då, men jag vet inte om du behöver det i ditt. Principen med fsl är att du har ett glest grundnät där trådarna går både diagonalt åt båda hållen, samt vågrätt och lodrätt.Sätt en zig- zag kant och löpande stygn längs ytterkanten som extra förstärkning till kommande satinkant. Sätt en satin kant ovanpå zig-zag kant och löpstygn. Nu kan du sätta vilket motiv du vill i hjärtat.Nätet gör att hjärtat blir genombrutet när du blötar det.Du kan också välja att göra endast lod-vågrätt, eller endast diagonalt. Då blir nätet inte lika tätt. Man kan också göra olika partier olika tätt och åt olika håll och få jättefina effekter.Därefter fyller du som vanligt med motiv i täta stygn ovanpå. eller bara satinkant runt om partierna. Satinkanten i ytterkanten måste du alltid ha med. Grundregeln i all fsl är att alla stygn måste hålla ihop, annars faller det i bitar när man blötar. Om du ska göra spetsar, snöflingor eller annat som inte har botten eller bara delvis botten så ska du först göra zig-zag och vanliga löpande stygn sen sätta satinstygn över. Kolla alltid att alla stygn låses på ett eller annat sätt, så att inget stygn hänger i luften. En annan variant på tunnare saker är att ha flera lager med löpstygn som är sammanhängande och satinkant över. Där har man inte zig-zag stygnen. Det funkar också. upphängningsöglor gör man ofta på detta sättet. Hoppas det var till lite hjälp, annars får du hojta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Hej!
Tack för bra svar. Ska sätta igång och prova så fort jag hinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.