![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hejsan!
Jag har köpt stoff&stils singoalla blus/t-shirt men jag tycker vidden nedtill är VÄLDIGT vid. Hur ska jag göra för att få en mera rakare modell? Mvh MIA |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Det är mycket enkelt!
Först bestämmer du vilken vidd du vill att det ska vara, bäst är att mäta på något plagg du redan har vad som är lagom, den totala vidden nertill. Ta hälften av detta mått och skriv upp på ett papper(=A) Lägg mönstret för framstycket på ett bord, mät vidden nertill (=B). På ditt lilla papper skriver du upp denna siffra (B), och räknar sen : B minus A = C. C är nu hur många centimeter du ska ta bort på framstycket. Det gör du genom att göra ungefär 3-4 veck i papperet som börjar vid fållen och fortsätter uppåt mot hals/axlar där de "försvinner i ett intet". Du får alltså först dela C i 3 eller 4 delar. Hoppas du förstår, det blir alltså som långsmala trianglar i formen. Om de "försvinner" redan mitt på mönstret gör det inget, det är bara att det är lite buckligt då, går man ända till andra ändan av papperet blir det slätt. Kontrollmät gärna att det blir rätt ![]() ![]() Så gör du precis likadant på bakstycket. Du kan tejpa eller nåla det veckade mönstret om du vill, eller rita det nya mönstret på ett nytt papper om du vill ha det gamla kvar! Lycka till! P.S. Tänk på att en vid blus i ett jättetunt tyg ser inte alls vid ut, bara snygg. Samma vidd i ett stelare eller tjockare tyg ser ut som ett tält! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Aha, det låter ju ganska enkelt även för mig som är nybörjare. Hade jag inte frågat hade jag nog nog bara klippt lite rakare på sidorna
![]() Sedan så syr jag klänning i jnydesigns molntyg och det är ju tjockare så första tunikan/singoallablusen såg ut som en tält.. Ska prova din variant. Tack för svaret! Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Klipper man bara lite rakare i sidorna blir det faktiskt ett helt annat resultat!!!
Enklaste sättet att förstå hur är att klippa ut miniatyr-mönsterdelar i någon tygbit och testa och se själv. Däremot FINNS det mönster som är gjorda genom att bara ställa ut vidden i sidorna, där kan man helt enkelt bara ta in i sidorna, och det blir bra. Det här med mönsterkonstruktion och förändringar är något man får blick för med tiden. Jag har lärt mig lika mycket av att testa själv och på Tillskärarakademin. Nåt som jag verkligen kan rekommendera är att testa mönsterdelar och tillklippt tyg på en provdocka. nåla fast det, gå en bit ifrån och titta noggrannt, då ser man hur det faller. Man kan titta på olika kjolar i klädaffärer också, just nu finns det enormt många olika placeringar av vidden på kjolar, testa i provrummet och titta hur tygbitarna är tillskurna så lär du dig mycket! Trots samma midjevidd och samma fållvidd har en del har all vidd vid sidorna, en del mitt fram eller nån annanstans. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:35.