Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-16, 15:48   #1
Emil Emil är inte uppkopplad

Vilken brodermaskin är bra? :)

Hej, jag är ny, och tyckte att det verkade finnas kunnigt folk här.

Jag håller på att starta upp ett mindre företag, och jag kommer framförallt att brodera korsstygn, eftersom korsstygn lämpar sig bra för de designer jag har tänkt mig (bland annat högkontrastfoton med några få färger, där varje pixel i bilden får representeras av ett korsstygn).

Vilken maskin är bra för detta, och hur små korsstygn kan maskinen göra? Jag fick rekommendationen Janome 350E av en symaskinsförsäljare här i stan, men han visste inte mycket om broderimaskiner sa han. Han visste t.ex inte hur små korsstygn den kan göra med ett bra resultat.

Det vore bra om maskinen kunde göra så små och fina korsstygn som möjligt, eftersom det då blir mer "högupplöst". Jag tänker mig en prisklass på cirka 15.000 kr inklusive moms.

Har ni några rekommendationer?

Tack så mycket på förhand!
/Emil
Emil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 18:27   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Jag skulle rekommendera att du tar dig tid och provsyr!

Gå till de olika återförsäljarna och prova. Kanske ett litet broderi som du vet fungerar så kommer du väldigt snart att se vilka som fungerar för dina behov!

Jag kör Bernina själv eftersom jag litar på dess kvalitet och gedigenhet. å andra sidan kan de kännas lite dyra men det vägs upp av uthålligheten och styrkan! (Vissa kallar den "rashäst" bland maskiner, jag kallar den "arbetshäst"! De håller oftast 20 år minst vid daglig (dygn-lig) användning!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 21:02   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Korsstygn med maskin är kul, och jag har experimenterat med detta i några år. Jag har en Janome MC 10001, och det fungerar bra. Se mitt album här:

http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=3574

Jag brukar ha upplösningen 13 korsstygn per tum, och hålla mig till 9 färger i en sepiaskala när jag stygnsätter fotografier. Du kanske vill ha en ännu högre upplösning?

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 08:52   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Det brukar vad jag förstått inte skilja sig mellan maskinerna när det gäller "upplösningen". I alla fall inte så att jag läst om det eller att det märks. Min slutsats har jag i alla fall förstått genom att man kan ta vilket broderiformat som helst och konvertera till vilket som helst. I princip.

Istället beror "upplösningen" på tyget och stabilisator. Om du har dyr högkvalitativ tyg som är slät och har hög trådantal per cm och syr med tunn nål kan du få ut mer detaljer än om du syr på pikétröjtyg eller ryggsäckstyg om man tar som exempel. Men även på lite "sämre" tyg kan man parera - till viss grad med att ha bättre stabilisator och även vattenlösligt stabilisator över tyget (mellan tyget och nålen) som man tvättar bort.

Inte precis samma sak som skrivare alltså.

Men man brukar snart märka hur små stygn kan vara utan att det blir problematiskt. Problemet är t.ex. att stygnen helt enkelt inte märks, att tråden är för tjockt för det, så att det bara blir stygn på stygn och det blir en hög med tråd på samma ställe.

Inte under 1 mm långa stygn definitvt. Enstaka ställen går det kanske bra, men om man ska göra många i närheten av varandra så ska man upp i 1,5 till 2 mm.

Vilken maskin du ska köpa är alltså om att maskinen syr bra utan problem med de material du tänkt dig, och vilka storlekar du vill ha på broderbågarna.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 22:46   #5
Emil Emil är inte uppkopplad

Tack så jättemycket för era svar allihopa, nu känner jag att jag lite mera koll. Särskilt det du skrev om "upplösning" hjälper mig, ichigo.
Ska kolla in lite olika modeller och se vad som verkar schysst.
Emil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 10:36   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Emil, det låter som en bra idé med såna broderier!
Du har fått så bra svar redan, men jag vill lägga till lite:
Hur stora broderier har du tänkt göra? Olika maskiner har olika maxstorlekar på ramen, men det är lite lättare att sätta fast tyget bra i en mindre ram.
Det finns maskiner som automatiskt klipper av alla hoppstygn (dock utanför ditt prisspann om du inte hittar begagnat).

Har du redan ett broderiprogram (mjukvara) där du kan göra korsstygnsbroderier? Annars får du räkna med att det kostar en slant!
Det finns ju en del att välja på, ibland ingår det i programpaket, är det någon som känner till om det finns fristående korsstygnprogram att köpa ännu?
Du måste kolla upp vilka program du behöver för att maskinen ska kunna läsa och sy ut dina broderier. Du behöver alltså inte ha samma märke på maskinen och programmet, bara det går att få rätt format(filändelse) för din maskin!

Jag har ett program som jag är mycket nöjd med, har gjort en massa fina korstygnsbroderier : Husqvarna Cross Stitch, det är en lite äldre version av det som nu heter 4D Cross Sticher.
Tutorial:
http://www.vsmsoftware.net/education.../Tutorial.html
Manual:
http://www.husqvarnaviking.com/se/me...erGuide_SE.pdf

De broderimaskiner jag har är Husqvarna Designer 1 och Husqvarna Rose. Har aldrig haft några problem med korsstygn på dessa. Har sytt en hel del med täta 1 mm korsstygn.
Kan verkligen rekommendera Hqv som bra återförsäljare, med bra råd och säljer bra beg. maskiner!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 10:48   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Embird är bra för de som har budget att hålla, men ändå vill ha lite saker. Nackdelen är att det inte är så intuitivt, men ja. Man köper de delar man behöver. Grunddelen måste man dock köpa.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.