Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-08, 10:09   #1
Kivicar Kivicar är inte uppkopplad

Hur arbetar en designer?

Hej alla,
jag undrar först hur en kläddesigner arbetar då ni ritar era tex. klänningsdesigns, ett mönster för en klänning eller kjol, blus osv.

Fråga: arbetar ni digitalt med skala?
Jag menar att om ni ritar mönsterdelarna i smått digitalt och när man sen förstorar till skala 1:1 så håller proportionerna och mönsterdelarna är korrekta?!?
Eller ritar ni upp era mönster på smörpapper och lägger på tyget för att sen klippas och sys ihop?!

Hoppas att ni förstår min fråga och att det inte är för rörigt

[raderat av Forumvärd]

Senast redigerad av Jimipe den 2009-07-09 klockan 11:39. Anledning: Raderat pga reklam och annons
Kivicar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 14:51   #2
Lithia Lithia är inte uppkopplad

Så här jag jobbar jag (oftast):
1. Jag får en idé
2. Jag skissar ned den på ett papper och skriver ned info som är svåra att fånga med penna och papper samt ev. mönsterkonstruktionsproblem som måste lösas.
3.Jag ritar upp mönstret i fullskala på papper.
4. Klipper ut alla delar i lakansväv (s.k toile) och provar av att det sitter som det skall och ser ut som det är tänkt.
5. Gör ev justeringar som behövs på mönstret.
6. Syr upp modellen i det riktiga tyget
7. Om modellen skall sys i flera storlekar graderar jag mönstret och om det är ne komplicerad mdell syr jag toiler på de nya storlekiarna för att se att allt är som det skall.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 18:10   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Jag brukar göra ungefär såhär:

Skissar upp plagget och klurar på smådetaljer och sånt tills jag är nöjd, är det något särskilld detalj som jag behöver få en bild av så skissar jag upp den lite större.
Jag gör (oftast på samma papper) en principskiss av mönsterdelarna. Alltså inte skalenlig, utan bara den generella formen på varje mönsterdel.
Jag tar måtten, skriver upp dom.
Lägger ut mönsterpappert på golvet och ritar upp det hela i full skala.
Nålar mönsterdelarna på provdockan om det är ett plagg det går att göra så med och gör eventuella ändringar.
Sen brukar jag klippa och sy direkt i ett snyggt tyg, faktiskt. Jag gör nästan bara mönster till mig själv, så det är inga problem att få rätt mått och sådär. I nio fall av tio blir det rätt med en gång. Toile gör jag bara om jag ska göra något väldigt komplicerat eller om det är ett väldigt dyrt eller svårt tyg det ska sys i. Eller om jag syr åt någon annan.

[Raderat av Forumvärd]

Senast redigerad av Jimipe den 2009-07-09 klockan 11:41. Anledning: Radering till följd av radering i inlägget ovan.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 11:42   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Jag har valt att radera de delar av tråden som jag har bedömt vara mot reglerna. Frågeställningen i övrigt är dock intressant och definitivt värd sina svar. Därför har den fått vara kvar.

Jimipe
Forumvärd
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 12:22   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Nu förstår jag inte riktigt, varför den här tråden ska vara kvar?
Och att vissa inlägg är borttagna?

Trådskaparen kan ju inte få svar på sina funderingar, och inte heller svara...
Medlemmen är ju spärrad!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 13:07   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Trådstartaren kan inte få svar, nej. Däremot så kan vi andra fortsätta att jämföra metoder och själva få svar på frågorna. Jag tycker det är väldigt intressant att höra hur andra gör.

Skulle vi radera alla trådar där trådstartaren inte längre är kvar på sysidan skulle väldigt många trådar med läsvärda svar försvinna. Lillith och Lithias inlägg är kvar eftersom de besvarar den frågeställning som är kvar. Resterande är raderade som en följd av raderingen av delar av trådstartarens inlägg. Det är ingen mening att ha kvar inlägg om något som tråden inte längre handlar om och som tråden inte ska handla om.

Jimipe
Forumvärd
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.