![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur kan man få PCX-bilder?
Nu har jag kommit igång med min Husqvarna "Digitising" DOS version. Via Windows ME installerade jag den på data och den fungerar. Den hamnar någon stans på hård disken och det går att hitta den.
Jag har inte hunnit än att testa den mycket men full av förväntningar. Mina ambitioner är inte stora. Kanske en eller två bilder vill jag omvandla till broderimönster om den kommer att fungera som det visade sig. Mest på grund av att jag vill lära mig lite. Jag är fortfarande på instruktionsbokens nivå men fick redan stop. Min skanner (Canon U1240) sparar filar i PCF format men programmet kräver i PCX. Min fråga är till dem som använder eller har använt den DOS versionen av Husq.prog. tidigare. Hur ska jag få bilden i PCX formaten? Jag har letat bland alla mina program, dem som finns i Windows och dem som jag äger och har inte hittat. Kan någon ge mig tips? Och vad tycker ni förresten om den DOS varianten? Hur gick det för er att arbeta med den? Hälsningar/ Milla. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Kan du konvertera bilden till något annat bildformat (bmp, gif...?). PaintShopPro, som jag har, kan i alla fall konvertera bilder TILL pcx-format, men jag vet inte om det går att öppna en pcf-bild i detta program. Kan du testa att göra en enkel (lite mindre bild), zippa den och lägga den här i forumet? Du skulle t.o.m. kunna skicka en skärmdump av det du scannat. Hmmm, mitt gamla program ville bara ha monokroma (svart/vit) bmp-filer i en viss storlek - 480x350 pixlar. Jag fick alltså enbart rita konturerna i svarta, 1-punkttunna linjer och spara som en bitmapp. Sedan gick det att stygnsätta de olika fälten (det fick förstås inte heller vara några öppningar någonstans...). Är det någon särskild storlek din pcx-fil får ha? Färger? Hälsningar Gunilla Hultin Senast redigerad av gunnsan den 2005-05-11 klockan 20:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack Gunilla!
Jag är så glad nu!!!! Jag klarade det!!!! Jag skannade bilden och sparade den i JPG format. Sedan öppnade jag den i "IrfanView", som jag hade på min andra data och sparade i PCX. (Det program är underbar, varm rekommenderar den till alla som tycker om digitalt foto. Den är gratis till och med. Finns på CD till flera tidningar.) Tycker att det var inte så svårt faktisk. Efter tredje försök gick det som dans. Och om jag vågar då säger jag att detta program är också underbar! Det svåraste var att få den igång. Kortläsare var kopplad med nyckel i men det gick inte att spara och sedan har jag ingen aning om DOS. ![]() Nu, mitt i natten, presenterar jag till er min egen första stygnsätta broderimönster. Det blir den välkända Snoopy hunden, därför att min tonåring önskade sig den så mycket och jag kunde inte hitta den mönster för att brodera åt henne. Ja... Den är inte perfekt alltså. I morgon ska jag lära mig andra finesser. God natt! Milla |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Bravo Milla
![]() Du ser, det är inte så svårt när man väl sätter igång och prövar sig fram. Fortsätt så ![]() /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:51.