Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-20, 08:33   #1
clivia clivia är inte uppkopplad

Datorproblem: embird fastnar i nedre listen

När jag öppnar Embird så åker programmet ned till aktivitetslisten (listen längst ned på skärmen) och det går inte att maximera den. Vad har hänt och vad gör jag?
clivia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 12:39   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Jag känner inte alls igen just det problemet, men det första jag skulle prova är att avinstallera och installera om (om inte en omstart av datorn löste problemet).
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 12:42   #3
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Jag har funderat hela förmiddagen. Jag hade samma problem med en tidigare version av Embird. Är din ny eller äldre?

Det kan vara så att du har minimerat programmet då var det så ibland att man inte kunde klicka på ikonen i listen utan måste klicka på den minimerade ikonen som placeras på skrivbordet längst ner till vänster. Ibland hamnade dessa till och med bakom så jag fick dölja listen för att hitta den. En gång hamnade den helt utanför skärmen. Då får du pröva att öka skärmupplösningen, mer pixlar, och se om den hamnar innanför så du kan klicka på den.

Om du har Studio, Insert Text, CrossStitch eller FontEngine igång och försöker öppna Embird Manager eller Editor så går inte det. Du måste stänga den plug-in del du har öppen först.

Men eftersom den hamnar låst i listen redan vid start är det troligen något annat. Minns du vad du gjorde precis innan det hände?

Får du inte det att fungera får du ta bort programmet och installera om det.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 21:16   #4
clivia clivia är inte uppkopplad

Jag har 2006 7.1. Jag har provat avinstallera och starta om. När jag startar programmet så försvinner det på en gång fast det är öppet. Det syns på aktivitetshanteraren. Hjälpavsnittet går däremot att öppna om jag trycker F1. Det är den minimerade ikonen på skrivbordet längst ned till vänster som inte går att maximera. Jag hade studio öppet gången innan men den borde stängas då datorn stängs. Hittar ingen annan ikon på listen som kan tyda på att studio är igång.
Datorn har sagt till att det varit för lågt virtuellt minne, men det har den fixat själv, samt så har dottern installerat Spore, ett spel där man gör egna figurer. Det är viruskollat. Jag har även viruskollat hårdisken. Inga andra program krånglar.(Utom 3D Embroidery: dongel not attach.. men det är som vanligt)
Jag hade tänkt uppdatera till den svenska versionen när jag får iordning på detta.Tack snälla för att ni tar er tid!
clivia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 20:42   #5
Nima Nima är inte uppkopplad

Jag har inte embird så jag tänkte istället ge lite råd av mer generell karaktär.

Först kan jag säga att det alltid är bäst att stänga alla program innan man stänger av datorn. Ibland lyckas inte datorn stänga ner dem snyggt och då kan man få problem med dem sedan.Det kan bli problem med hela windows också även om det inte är så vanligt.

Innan man tar till ominstallation kan man prova med att starta windows i felssäkert läge. Detta gör man genom att hänga på någon F-tangent, vanligen F8 precis i uppstarten av datorn. Då får man fram en textmeny där man kan välja att starta windows i felsäkert läge. Välj det och tryck enter. Låt sedan datorn och windows starta helt.Man känner inte riktigt igen sitt skrivbord. Det står små skyltar om felsäkert läge i hörnen. När datorn har startat, stäng ner den korrekt genom att klicka på Start och sedan Avsluta eller Stäng. Vänta tills den är helt avstängd. Räkna till tio och starta igen.Den här gången som vanligt.

Man skulle också kunna prova att starta det trilskande programmet i felsäkert läge. Stänga ner det på korrekt sätt och sedan stänga av datorn som jag skrev ovan. Och har man tur lyckas det och det fungerar som det ska sen.

Ibland går sökvägar och drivrutiner vilse i datorn och hittar inte varandra.(händer lättare om man inte avslutar program och dator på ett korrekt sätt) Detta åtgärdas med ominstallation, men jag har varit med om ett antal gånger när det räckt med att starta i felsäkert läge först. Det är som om saker och ting då lägger sig mer tillrätta. Det felsäkra läget är väldigt avskalat och inga andra drivrutiner än de nödvändigaste startas.

Det är iallafall inte så svårt att prova med detta först, innan man börjar med annat.
Lycka till!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:29.