![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Höjd på 'klippbord'?
Jag ska ha min symaskin på ett lite mindre bord och har sedan ett mycket stort bord för att klippa tyger å sånt på.
Nu funderar jag på detta med ben till bordet. hade eg tänkt mig dessa http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70138198 Men sen kom jag på att det kanske inte alls funkar med ben som är 70 cm höga bara. Vikken höjd bör ett sånt bord ha? Jag har lixom inga jätte pengar att fixa ett höj o sängbart nderrede, så jag måste göra det bästa ur fasta-ben-situationen som möjligt.Kan jag köpa dessa ben till bordet eller ska jag välja nåt högre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
tyvär
tyvärr så funkar inte bockarna på min bordsskiva.
Måste vara fastskruvade ben. Men va tros om 90 cm då? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har precis köpt Ikeas ben som är justerbara, VIKA KAJ heter dom. Passar mej perfekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Beroende på hur lång du är ska du absolut ha MINST 90!
Jag är 165lång, men har rätt kort överkropp, sägs det (!) och mitt bord är 1 meter högt totalt! Skönt för ryggen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
En köksbänk är ju 90cm hög och det är ju hyfsat bra arbetshöjd. Mindre ska du nog inte ha.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
tack alla
Jag är 164 lång... och är väl ganska mitt emellan på överkroppen
![]() Får bli 90 ben då! Tack tack /karina |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
SÅ HÄR FÅR DU ETT BILLIGT HÖJ- OCH SÄNKBART BORD
Hej!
Du kan köpa några Höga smala burkar utan lock, eller om någon kan snickara det till dig. Den skall vara tillräckligt vid så att varje ben får plats i "lådan". Sedan tar du och kapar till klossar och fyller upp lådan tills du har fått rätt höjd och bordet står plant. När du sedan behöver justera höjden på bordet tar du och kryper under det och trycker upp bordet, lägger i eller tar bort en kloss. Har du lådan i trä så kan du med fördel måla den i samma färg som bordsbenet. Billigt och funktionellt. Kan det vara något för dig?? Varma hälsningar från Gumpan |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
ojoj
Det lät jätte avancerad!
![]() TROR det lutar åt att jag ska försöka hitta på nåt med hjul under så bordet kommer att stå mitt i rummet. Vill kunne flytta på det själv. Tack ändå! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Det är inte så avancerat som du tror
Gå in på http://www.varsam.se/shop. och titta på denna artikel.det är så här jag menar. Du kan ju köpa den där för 140 kr. Förhöjningskloss Art R7666 - st Artikelnummer: R7666 Pris: 140 kr En förhöjning av trä med en total höjd på r 20 cm. Öppning på 7 cm (fyrkant). Med hjälp av ilagda klossar kan man erhålla förhöjning från 4,5 cm till 10,8 cm. 3 iläggsklossar medföljer och vardera klossen är ca 2 cm i höjd. Förhöjningen går även att använda för t ex sängar med gavel/sockel. Öppningen för gaveln/sockeln är 2,5 cm.. Pris per styck och exkl moms är 112 kr. Då förstår ni vad jag menar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hjulen höjer ju bordet ytterligare 5 cm om du har tur! Tänk bara på att det ska finnas lås på hjulen så du inte får jaga runt bordet när du lutar dig mot det!
Förlängningsben/kloss kan vara lite vanskligt då de kan vika sig undan... De gjorde de som jag hade till spjälsängen... Enklast o billigast är en träregel 45x45 som du sågar till som du vill och skruvar fast! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
ja du
Jag tror nästan att det får bli nåt sånt... träregel asså. då får jag köpa hjul separat och sätta dit. Det blir nog bäst. Då kan ju få bordet i exakt den höjden jag vill. Tack
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Dessa träklossar och reglar är något annat
Dessa klossar och reglar som finns hos varsam är konstruerade för äldre och handikappade.
Där får det helt enkelt inte vara något som ger vika eller går sönder. De tål att någon faller snett osv. Så det är mycket väl utprovade. De används ju på ålderdomshem, lasarett mm. Jag har själv dem hemma pga att jag är handikappad. Både under stolar, bord och säng. Så ni behöver nog inte vara rädda för det. Men det är som sagt var ett billigt höj- och sänkbart bord. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:26.