Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-03-30, 08:46   #1
Peterlina Peterlina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 20
Kurser i att lära sig sy?

Jag syr en heeeel del, men jag kan ju inget. Alltså... mönsterförändring, knapphål och hur man får fina blixtlås och kanske syr i band och sånt fint.

Nån som vet om det finns kurser i sånt?
Sy kan jag ju, men det är detaljer på kläder jag vill lära mig om.
Bor i Stockholm, så utbudet borde ju vara digert kan man tycka.
Peterlina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 15:46   #2
Havtorn Havtorn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 33
Jag vet att i Göteborg så finns det sykurser. De ordnas av Medborgarskolan och nån mer, dvs samma som brukar ge kurser i språk, drejning mm. Borde finnas även i Stockholm. När jag var liten så gick min mamma en sådan kurs, då var det en lokal sömmerska som ordnade den. Det gick helt enkelt till så att de hyrde en slöjdsal, och sen fick man fixa tyg och sånt själv, och fick hjälp med att följa mönster, fixa saker de inte var bra på osv.

Det jag istället gör om jag fastnar med nåt, är att avlägga ett besök i "min" tygaffär. Hon som jobbar där syr mycket och kan svara på många frågor. Har du kanske någon sådan som du kan fråga, och t o m ta med dig sakerna dit och få hjälp?
Havtorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 19:09   #3
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
folkuniversitetet har lite sömnadskurser
www.folkuniversitetet.se
sen finns ju tillskärarakademier också
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 20:17   #4
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Vårkurs på Abf

På Abf i Stockhom finns det korta kurser nu i maj. Både helgkurser och kvällskurser. Jag går mönsterkonstruktion där och läraren är verkligen kalasbra. Dessutom är Abf mycket billigare än andra studieförbund.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 20:22   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Du får fråga på sysidan när du kör fast.
Det finns massor som kan svara här.
Själv har jag haft många kurser med eget kursmaterial.(genom ABF) har visat något nytt varje kurskväll. Räknade att jag hade över 100
sådana kurskvällsmaterial så fråga på du./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-10, 12:31   #6
avslut120123 avslut120123 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 4
Om du tex. ska sy ett knapphål kan det vara ganska enkelt, beroende på vilken symaskin du har. jag har en Husqvarna Lily, på den är det busenkelt. När man syr ett knapphål ska man tänka på en viktig sak, den går baklänges. gäller, vad jag vet, i stortsätt alla symaskiner.
På min maskin som sagt, har jag en väldigt speciell pressarfot med ett måtthjul.. så jag ställer bara in att tex knapphålet ska vara 2cm långt sedan kör den hela knapphålet automatiskt, med hjälp av hjulet så måttar den upp 2cm. på andra, också lite nyare varianter, ställer man in hur långt hålet ska bli sedan syr den den längden men man får själv se till att den byter sida.
Sådant är lätt att lära. Jag har lärt mig allt om maskiner själv genom att sitta och prova och med hjälp av instruktionsbok.

Kurser i sömnad finns det nog gått om. Om du har lust kan du ju alltid gå in på ams.se och leta under utbildningar, det kanske står om några kurser där.
Hoppas du får många tips. M V H Bina
avslut120123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-12, 19:18   #7
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
syjunta

det har ju varit disskusion här på sysidan om att starta en syjunta här i sthlm.
det är ju ett utmärkt tillfälle att lära av varandra kan tyckas....
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons