![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Snabbgudie för maskinbroderi på olika material?
Jag får tyvärr erkänna direkt att jag inte har sökt i forumet för att försöka hitta svar på detta, men jag personligen tycker nog att ett sådant (uttömmande) svar borde ligga som klistrat ämne högst upp i detta delforum.
Som nybörjare på maskinbroderi, men med gedigen datorerfarenhet, skulle jag behöva eller ha nytta av en kort enkelt guide till hur jag går tillväga för att få bästa möjliga resultat på olika material. Något i stil med: Allmänna tips Fäst tyg med ev mellanlägg i ramen, skruva åt så hårt du kan för hand (undvik verktyg), ta loss tyget, placera tyget noga, fäst i ramen på nytt. På detta vis får du bästa möjliga spänning i tyget. Använder du mellanlägg som inte stryks fast eller inte är självhäftande, använd gärna spraylim över det område som skall broderas för att vara säker på att tyget inte rör sig relativt mellanlägget under broderingen. T-tröja och annat töjbart trikåtyg: Underlägg: två lager klippbart mellanlägg Nål: Janome blå (eller är trikånål bättre?)7 Fixera tyg tillsammans med båda lagren mellanlägg i ramen. Sy fixram (instruktion om detta) kring tänkta området. Brodera Klipp bort överflödigt mellanlägg, lämna ½-1 cm på alla sidor. Jag skulle alltså vilja ha en kortfattad beskrivning för hur jag skall gå tillväga med olika material, grundat på erfarenheter och kunskaper hos er som har mer erfarenhet. Vi kan antagligen skriva och underhålla denna FAQ/guide tillsammans och göra tillägg och ändringar löpande. Vad tror ni andra? Är det bara jag som är så okunnig, eller kan andra ha glädje av det också? Om det bara är jag, har någon några tips om var jag kan hitta det jag behöver? (Jag har förresten, apropå en tidigare text jag skrev, hittat hur jag gör för att min nu uppgraderade MC11000 skall sy det som här kallas fixram.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
jättebra ide jag har precis köpt min första brodyrmaskin och vet inget alls
det medföljde en manual på 200 sidor (torkar svett) men den innehåller troligtvis inte alla de praktiska tipps man behöver |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tycker oxå det är en bra idé.
På så vis slipper man massor av onödiga forumsinlägg med frågor som redan besvarats. Sen tror jag att även vi "veteraner" kan behöva hjälp ibland. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01.