Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-08, 20:53   #1
Luna_ Luna_ är inte uppkopplad

Stabilisering och lite annat.

Fick min Janome 350E idag. Har läst igenom instruktionsboken och kikat på filmen.
Men har några frågor som jag hoppas att någon kan vara gullig och svara på.

Först det här med stabilisering. Jag fick med flera olika (Super Strong, Totally Stable, Heat Away, Ultra Solvy, Solvy, Tear Easy).
Men jag förstår inte rikigt vilka som ska användas till vad.
Jag kommer brodera mest på fleece, plysch och "sweatsheart tyg"(vet inte vad det kallas).Vilka ska jag använda då? Ska det sitta på översidan eller undersidan?
Är det nåt mer som behövs?

Sen tråd. Ska man inte ha samma färg på övertråd och undertråd? Trodde det, men såg sen på filmen att dom hade grön övertråd och vit undertråd och då blev jag lite förvirrad...

Undrar också vart man kan köpa Mettler tråd? Helst beställa över nätet om det går.

Det var krångligare än jag trodde det här. Har inte ens vågat prova den ännu...

Senast redigerad av Luna_ den 2008-02-08 klockan 21:01.
Luna_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-08, 21:20   #2
gullum gullum är inte uppkopplad

Jag vet det är en hel vetenskap med hur man ska göra i början.

Tear easy använder du när du broderar på vävda (stumma) tyger
Totally stable används på trikå som du stryker fast på baksidan
Super Strong används på känsliga material
Heat Away stryker man på så försvinner det efter att du broderat
Ultra Solvy används till lace
Solvy har du ovanpå när du broderar på trikå, fleece, frotte mm

Om du ska brodera mycket på stretchiga material som plysch, fleece mm så tycker jag att du ska använda klisterpapper under och solvy över. Bibbi här på sysidan säljer dessa till bra priser och hon är väldigt snabb på att leverera

I regel använder man svart eller vit undertråd och det är inte samma tjocklek på den som på övertråden. De säljer den där det finns brodertråd.

Vet inte var de säljer Mettlers tråd. Varför just den??
Det finns en länk här bredvid till maskinbroderi.se de säljer Sulkys tråd till vettiga priser
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-08, 21:30   #3

Tack för svaret. Nu förstår jag lite mer iaf.

Undrade över Mettler bara för att jag fick med några Mettler trådar med maskinen. Och det är ju en av dom som står med i maskinen.(Janome, Robison-Anton, Madeira, Mettler).
Men man behöver kanske inte använda dom som finns i maskinen? Hur gör man om man vill använda ett annat märke? Jag menar, hur blir det med färger och så då?

Många frågor.
Gammal 2008-02-08, 21:46   #4

Jag vet det är många frågor i början

Det ska finnas program för att se vilka nummer färgen ha hos de olika märkena. Men jag vet att de inte alltid stämmer har dock inte provat själv.

Jag går sällan efter de färgerna som står på brodyrfilen utan färgsätter själv efter eget tycke. Bara när man ska göra en speciell figur eller dyl som jag går efter färgerna och då jämför jag med det som står och de färger jag har hemma.
Gammal 2008-02-08, 21:48   #5

Du behöver inte använda just det märket som kom med maskinen. Bara att använda det som passar dig bäst

Senast redigerad av gullum den 2008-02-08 klockan 21:53.
Gammal 2008-02-09, 06:56   #6
siw siw är inte uppkopplad

Vad skönt, äntligen om det någon som är lika oerfaren som jag är. Så kanske man kan få lära sig från början.
Grattis till nya maskinen

Siw
siw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 14:35   #7

Gülderen Ay : Jag gjorde som du nu med ett broderi och tog de färger jag tyckte passade istället för att gå efter det maskinen sa och det gick ju super.
Tack för hjälpen.

Siw Österberg : Tack tack, jag är redan helt förälskad i den. Och säger det samma, skönt att höra att jag inte är ensam om att inte kunna så mycket.
Gammal 2008-02-09, 16:16   #8

Roligt att det går bra för dig.

Du kommer se att du blir ordentligt broderi-biten och kan inte göra annat än att brodera eller kolla in fina motiv
Gammal 2008-02-09, 16:18   #9
Quiltare Quiltare är inte uppkopplad

Grattis till din nya maskin! Nu har du många roliga timmar framför dig........

Jag köpte min 350E i våras(-07) och är helnöjd med den.
Eva

Lycka till med broderandet.
Quiltare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 07:27   #10
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad

hehe man blir lite galen dock...

Så välkommen i brodermaskin träsket... det är så mångsidigt att du inte har en aning... för varje sak du ser att man kan göra finns det flera och åter flera saker att göra...

jag har haft min maskin nu i snart 4 månader och jag är som en unge i en leksaksaffär varje gång jag ser vad man kan göra med den... och stå och titta på... hmm om man inte har annat för sig mellan trådbytena då... det är rogivande att se nålen fara fram över tygbiten.... hmmm låter det här klokt eller????
jag har ännu inte gett mig på något avancerat utan håller på att lära mig lite basics först.. och hur olika ,aterial beter sig osv.. jag skriver upp tråspänningar för olika tyger så jag har ett riktmärke för liknande tyger...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 10:31   #11
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad

Hej

Jag har också bara broderat i några månader och det är verkligen fantastiskt kul. Köpte ett finurligt kit hos en Husqvarnaåterförsäljare, det innehåller ett ark av olika Sulky stabilisatorer och det bästa av allt en beskrivning på vad de ska användas till och hur det ska användas. Jag använder i stort sett inte arken i kitet, utan har kvar dem som exempel till beskrivningen om jag blir osäker på hur papper jag har hemma skall användas. Det heter Gutermann Sulky "step by step".

Mvh Rose-Marie
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 18:53   #12
Nallen Nallen är inte uppkopplad

Jag har broderat i 3 år och tycker fortfarande att det är jätteroligt. Jag brukar använda overlock-tråd till undertråden.
/Eva
Nallen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 20:40   #13
chery chery är inte uppkopplad

Jag är inne på 9;e året med min D1. Jag tycker det blir roligare och roligare. Nya motiv o nya tekniker gör att man aldrig tröttnar. "nisse" har gått i stort sett dagligen sen jag fick den. Jag använder också overlocktråd till undertråd. Mycket mer ekonomiskt och precis lika bra. Dessutom tar det längre tid innan jag måste köpa ny.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:30.