![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Bernina Deco 330?
Hej!
Jag har ett erbjudande om att få köpa en Bernina Deco 330 för 4500kr. Är maskinen värd det? Jag hittar ingen information om denna maskin när jag söker på google! Har ni några kommentarer? Borde jag slå till? Låter så himla billigt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ja, maskinen är värd det! Har också sett den, både bland annonserna här och på Blocket.
Maskinen är densamma som Janome 300E som flera här på Sysidan har, MEN den skiljer sig på en viktig punkt: Överföring av mönster mellan dator och maskin kan INTE göras med Compact Flash-card som på Janomen. Detta är en enkel och billig lösning som INTE funkar med Bernina 330. Du måste ha en kortskrivare. Cirka 1500-2000 (beroende på om brevet fastnar i tullen eller inte) får du räkna med tillkommer för detta om du köper från USA. Maskinen läser annat format än Janomen (EXP tror jag), men det är inget problem om man har kortskrivaren, då den automatiskt gör om till rätt format. Någon tipsade här på sidan om en Janome-maskin hos Sewingmachines Direct som hamnade på cirka 6200 med frakt från England. Denna maskin är densamma som "gamla" Janome 300E, eller den Bernina 330E du funderar på. Detta skulle kunna vara ett alternativ för den som törs handla utomlands. Jag tycker du gör en bra affär om du köper Berninan, men tänk på att du måste köpa till en kortskrivare! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej! tack för ditt svar.
Har en fråa till. Vad är en kortskrivare? man får ju med minneskort till, men räcker det inte med minneskortläsaren man har i datorn? Eller USB-minnet man får till maskinen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Åh1 En fråga till, eftersom du sett annonsen... behöver jag köpa till något för att kunna göra egna brodyrmönster?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Du borde kunna köpa.
Berninas Designer program. Finns flera varianter den dyraste kostar runt 5000:- Har du det borde du kunna spara på ett designcard som du kan sätta i maskinen. Då klarar du dig utan kortläsare. Fråga den som säljer hur det fungerar. Här hittar du Berninas program http://www.bernina.se/product2-n13-r145-sD.html mvh Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Okej! Tack så jättemycket
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Kolla att det är så.
Broderar på Bernina men inte Deco. SÅ 100% säker är jag inte. Lycka till Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag har slängt iväg ett mail till säljaren så vi får se vad jag får för svar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Kortet behövs för att föra över mönster från datorn till din maskin.
Det är mycket viktigt att man använder rätt kort. Nyare Berninor, som 200, använder ett annat kort än gamla 180 ![]() En handlare BORDE kunna svara på dessa frågor, men det är långt ifrån säkert att man får rätt information därifrån, tyvärr... Program kan du ha vilket som helst. Du behöver alltså inte hålla dig inom märket. Berninas program är dock ett av de allra bästa, om än ganska dyrt. Ett bra program kostar mer än denna maskin! Program som säljs med argumentet att du kan omvandla bilder till broderier med några knapptryckningar ger sällan särskilt fina broderier. Ska det bli bra krävs det mer jobb, och det är en del att lära sig. (Bara så att man inte faller för lockrop och sedan blir besviken!) OBS! Hittade information om uppdatering som jag skriver om i en senare post! Men man behöver nog ha ett kort för att kunna genomföra den uppdateringen, eller om man kan göra det hos en handlare. Värt att kolla upp! Senast redigerad av Sotis den 2008-01-21 klockan 10:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Din privata säljare vet troligen inte mycket om detta. Då hade det framgått av annonsen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Wow! Gjorde en sökning och hittade jättebra info!
http://se.bernina.com/download-n40-sD.html Uppdateringen till version 1.2 ändrar det jag tidigare sagt! Goda nyheter!! Detta innbär att du kan använda annat minneskort och adapter, precis som på Janomen! Du klarar dig då billigt och enkelt undan! Maskinen blev plötsligt ÄNNU mer prisvärd! Ändrar i mina tidigare svar, om det går... Men det slår mig att jag inte vet hur man uppgraderar om man inte har ett kort som funkar redan... Senast redigerad av Sotis den 2008-01-21 klockan 10:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Och jag fortsätter att hitta info:
Uppdateringen kan göras med annat PCMCIA-kort, så oj vad bra det verkar bli! Då tillkommer bara några hundra för PCMCIA-adapter och minneskort förutom program för att hantera dina mönster! Den uppdatering tog tid innan den kom, men oj vad välkommen den torde vara! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Woho! nu väntar jag bara på svar från säljaren!
Tack så jättemycket för era ansträngningar att hjälpa till! Nu är jag mycket mer pepp ![]() sicken tur att sysidan finns! Vart kan man köpa broderprogram? Är det någon som kan rekommendera en internetbutik eller en butik i Stockholm? Jag har dessvärre inte koll på vart man kan köpa symaskiner i sthlm. De flesta tygaffärer skyltar inte med sina maskiner :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Spring inte ut och lägg ner tusentals kronor på program riktigt än! Att göra helt ena mönster är intedet allr första du ska göra, och då kan du klara dig gratis en månad med t.ex. Embird.
Mer om detta när du har din maskin tycker jag! Maskinen är et JÄTTEBRA köp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Tack igen för alla tips!
Och bra att ni lugnar mig med programvaran, hålelr med det är nog bäst att lära sig maskinen först och främst ![]() Jag tror jag ska köpa den, vill bara veta om den är nyservad eller om jag borde serva den innan jag sätter igång. Priset är ju så lågt att man blir lite orolig att något skulle vara fel på den :P |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:01.