Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-29, 14:50   #1
TangoXray TangoXray är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 47
Ny på stygnsättning, kan nån kolla?

Ja, jag har precis skaffat Embird och sitter och provar som bäst. Är självlärd vad det gäller datorer och program, så det är samma här. Prova och se om det funkar..

Kan någon med lite vana av att stygnsätta, kolla på bilden nedan... Ser det ok ut?
Lägger gärna upp oef filen med, om någon vill ta en mer djuplodande titt och komma med konstruktiv kritik...

/Stefan
Bifogade bilder
 
TangoXray är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 15:25   #2
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Jo bilden ser jätte bra ut men det är inte förrän man broderar ut själva stygnsättningen som man ser var felen hamnar.

Har gjort broderier som sett riktigt fina ut på datorn sen när man broderat ut dom på tyg så har det bara varit att börja om...det som brukar krångla är konturlinjerna.

/Bellatrix
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 16:08   #3
Gun-Britt Gun-Britt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 126
Stefan, själv skulle jag provat med grått som skuggfärg under hakan. Blir lätt en enda svart klump istället för skuggan plus konturen. Men annars såg det bra ut
Gun-Britt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 19:45   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det kan som sagt se hur bra ut som helst på bilden men man behöver titta på filen för att avgöra om det är ett bra upplägg på broderiet. Lägg gärna ut oef-filen (fast du måste zipa den först eftersom man inte kan lägga oef-filer direkt på sysidan, fast det hade du nog redan listat ut)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 19:55   #5
TangoXray TangoXray är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 47
Hm, det visar sig att min fil blir för stor, ävan om jag komprimerar den max...

Återkommer när jag har fått upp den på min egen site. Har inget program för det just nu då jag nyss installerat om datorn.

Håll utkik!


/Stefan

EDIT: Här kommer en länk... Lyncha mig nu inte för det som jag skapar...

http://www.tangoxray.se/nemi.zip

Senast redigerad av TangoXray den 2007-11-29 klockan 20:35.
TangoXray är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 09:50   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Olika filtyper tar olika stor plats på disken. Om du konverterar den till HUS, så kanske den tar mindre plats..? Och så kan kanske flera hjälpa till att titta, även de som inte har Embird .
Jag kan se i Digitizer om en stygnsättning är bra eller dålig, men då måste du som sagt konvertera till något som jag kan öppna där (t.ex. HUS, JEF, PES).
Jag har konstaterat att när jag konverterar, så tar PES-filer störst plats på disken (trots att det är samma broderi!). Den blir t.o.m. större än själva JAN-filen (designfilen). Sedan kommer JEF och sist HUS (som tar minst plats av de format jag har provat).
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 10:21   #7
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Ja, det var intressant! Det går fyra hus på en pes. Det var något att tänka på, när man väljer format.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 10:32   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
HUS har en betydligt mindre färgpalett än t.ex. PES. Där är en anldning till skillnaden i storlek. 8Hur stor färgpalett JEF har vet jag inte, men det har diskuterats här förut).

Jag tycker stygnsätningen ser fin ut, men med reservartion för de "stora" områden som är fyllda med stygn. Där gäller det ofta att ha ett bra "underlay", alltså ett sorts nät av stygn som hindrar att tyget drar ihop sig (viktigare ju större elelr tätare ett område är). "Pull compensation" brukar finnas med när man stygnsätter för att ordna detta problem (om det visar sig avra ett). De problemen är svåra att se utan att provsy.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 11:14   #9
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
Jag har sett Zip-filer som har varit större en det broderi i pes-fil som låg i den. Hur gör ni när ni öppna Zip-filer är det en i åt gången eller kan ni öppna flera på samma gång.
Mvh Trine
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 12:02   #10
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Om en eof-fil är för stor kan man i Studio spara den med "Save in compact format (for internet)" så blir de mindre. Har inte testat detta själv så se till att du även har din normala eof-fil kvar.

Stefan, din brodyr ser bra ut, men det är lite som jag själv skulle ha ändrat på. Ställen där två objekt är i kontakt med varandra ser bra ut på bild men du kommer få glapp på en del ställen så man skall nästan alltid överlappa objekten. På flera ställen har du hoppstygn där du kunde använt Create Conection för att slippa onödiga fäststygn. Till sist kan man göra en brodyr mer levande om man använder satinsöm också. Men det är träning som gäller. Du är på god väg.

Tips: Ladda ner andras gratisfiler och studera dem. Ta reda på vad som är bra och vad som inte är bra och lär av det.

Angående att öppna fler zip-filer på samma gång så kan man öppna flera stycken i utforskaren men du måste själv flytta innehållet till sin plats. I Embird kan man markera flera zip-filer och packa upp alla samtidigt i en och samma mapp. Mycket smidigt. Jag använder det när jag laddar ner Amy Websters lektioner så det är inte bara brodyrfiler som Embird tar hand om. Kan inte för mitt liv komma ihåg hur WinZip fungerade. Men det måste finnas andra program för att packa upp flera stycken.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 15:32   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag fattar inte varför, men jag lyckas inte öppna eof-filen Embird säger att filen är korrupt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-02, 02:42   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bra med en sådan här tråd. Jag vill också lära mig.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons