Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-10, 20:18   #1
LinneaM LinneaM är inte uppkopplad

Hur får man tiden att räcka till?

Jag är så himla sugen på att sätta igång med mina syprojekt men tiden räcker inte till.

När jag har hunnit med alla "måsten" är jag trött och orkar inte ta fram maskinen, mina tyger och mönster. Och helgerna tecknas snabbt in av annat.

Kruxet är att jag inte kan ha maskinen framme hela tiden. På något sätt måste jag fixa en egen syhörna någonstans här i huset. Synd att sömnad tar sådan plats.
LinneaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 20:26   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Ja, just att behöva plocka fram och undan maskinerna hela tiden är nog det som själ mkt tid och ork.
Du kan inte fixa någon skrubb/bit av källaren att vara i?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 20:34   #3
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad

Jomen förstår du. Det här är enkelt fixat. Man går bara in på nätet och KÖPER sig ett gäng extra timmar. *önskar att det gick...*

Eller så gör man som jag. Sitter och syr när jag EGENTLIGEN borde sova. Man går omkring som ett ras ett par dagar, men sedan är man uppe på banan igen och så går det ett varv igen.

Jag har ett HELT syrum, där jag pysslar, syr och tar hand om stryktvätt. Skulle aldrig få ihop det annars... Kanske om man kan fixa någon fiffig byrå/förvaring/sybord med klaff eller något. Typ en sekretär fast lite modifierad för att funka som sybord. Klaffen måste ju vara JÄTTESTOR och gärna sitta långt upp...??

//Kaja

Senast redigerad av Kaja_gbg den 2007-09-10 klockan 20:38.
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 21:06   #4
WiKa WiKa är inte uppkopplad

Jag är såååå glad för min lilla lösning!

Ja min och min vet jag ju inte, ideén kommer från Pulver Trollets egna syhörna.
Jag tyckte att det bara vore så toppen att kunna sitta i köket, vårt hus hjärta, och liksom vara med familjen samtidigt som jag kanske kan sy lite.

Sneglade länge och väl på hur ett skåp skulle se ut, och efter några dagars letande på Blocket hittade jag "mitt skåp"!

Mannen har precis varit iväg och hämtat det, så nu står det på plats! Ska bara göra iordning lite i skåpet, sedan lägger jag ut en bild. Det som är toppen är att när jag stänger dörrarna, syns det inte ett spår av mina maskiner och tillbehör!

Kanske att Pulver Trollet har skapat en ny trend? Jag älskar då verkligen lösningen.

Kanske att detta kan vara något för alla som liksom jag, tröttnat på att jämt plocka fram och bort? Tidsstöld är vad det är.

KatarinaWidell
En lycklig skåpsägare!
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 21:08   #5

Citat:
[i]
Jag har ett HELT syrum, där jag pysslar, syr och tar hand om stryktvätt. Skulle aldrig få ihop det annars... Kanske om man kan fixa någon fiffig byrå/förvaring/sybord med klaff eller något. Typ en sekretär fast lite modifierad för att funka som sybord. Klaffen måste ju vara JÄTTESTOR och gärna sitta långt upp...??

//Kaja [/B]
Ett helt syrum?!!! Jag är inte ALLS avundsjuk *ljuger mig gul och blå*. Stryktvätten sköter jag i köket, liksom sömnaden. Någon källare har vi inte, men ett vinterbonat förråd och två hyfsat stora klädkammare.

Jag får nog helt enkelt staka ut ett område någonstans här i huset. Barnen har ju sina egna rum, så varför inte jag?
Gammal 2007-09-10, 21:09   #6

Re: Jag är såååå glad för min lilla lösning!

Citat:
KatarinaWidell skrev:
Jag tyckte att det bara vore så toppen att kunna sitta i köket, vårt hus hjärta, och liksom vara med familjen samtidigt som jag kanske kan sy lite.

Sneglade länge och väl på hur ett skåp skulle se ut, och efter några dagars letande på Blocket hittade jag "mitt skåp"!

Mannen har precis varit iväg och hämtat det, så nu står det på plats! Ska bara göra iordning lite i skåpet, sedan lägger jag ut en bild.
Det låter perfekt! Jag väntar ivrigt på bilderna!
Gammal 2007-09-10, 21:21   #7
letw83 letw83 är inte uppkopplad

Citat:
LinneaM skrev:
Ett helt syrum?!!! Jag är inte ALLS avundsjuk *ljuger mig gul och blå*. Stryktvätten sköter jag i köket, liksom sömnaden. Någon källare har vi inte, men ett vinterbonat förråd och två hyfsat stora klädkammare.

Jag får nog helt enkelt staka ut ett område någonstans här i huset. Barnen har ju sina egna rum, så varför inte jag?
Sno ena klädkammaren vetja. Jag satt ett tag i inneförrådet i lägenheten, på typ 2 kvadrat, men det gick det med
letw83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 21:25   #8
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Det händer ju allt som oftast att man i heminredningsreportage ser arbetsplatser som inretts i ett hörn av köket, vardagsrummet eller kanske hallen. Och kan man sätta en dator där, kan man ju lika gärna ha en symaskin där.
Kolla runt lite och se om du inte hittar en lösning som passar dig.
Själv har jag symaskinerna i sovrummet, med några vikskärmar att ställa för så man slipper se röran...

Själv har jag hittat några likasinnade, som också är helt sygalna, och vi träffas en kväll i veckan och syr så mycket det bara går! Då har vi liksom den tiden inbokad, och vi använder den bara till att sy. Men pratar ganska mycket samtidigt...
Oftast hinner jag inte ens packa upp symaskinen emellan gångerna, och därmed syr jag inte så mycket hemma. Men man blir extremt effektiv när man vet att man har begränsat med tid på sig.
Och så är det härligt att dela sitt stora intresse med någon också!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 21:35   #9
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad

Jag sitter i hallen?! och syr på min brodermaskin. Litet och trångt är det, men vi hittade ett perfekt bord på Ikea (snyggt också).Leksvik tror jag det heter. Det är smalt och lagom stort för en maskin, med en låda i fronten. Till denna följde det med en sittpall och en fotpall. Fotpallen är perfekt att ha trådarna på och sittpallen har jag på tvären (den är väldigt bred, som en pianopall).
Sen har jag snott plats i linneskåpen till mina tyger mm. Stryker gör jag i sovrummet, perfekt med sängen att sortera tvätten på. Mina overlockmaskiner sätter jag däremot upp på köksbordet, så jag samlar på hög det jag ska sy med dem och syr mycket på en gång.
Drömmen är ju att kunna ha alla uppe jämt förstås, men jag är nöjd ändå.. Vad gäller tiden så har jag "satt av" tid till att sy och sådant. Då får alla "måsten" vänta..
Lycka till.
Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 22:28   #10
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Jag har också ett syrum, med plats för mina två maskiner + klippbord. I ett annat rum har jag en ärvd garderob med tygerna i.
Jag håller till i källaren.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 22:38   #11
Patricia Patricia är inte uppkopplad

jag önskar att jag med hade mera tid.
ang syhörna så har jag ett litet bord i sovrummet.
Tyger ligger i backar som jag förvarar under bordet. Sedan ska jag sy draperier så det blir snyggare och att backarna ej syns.
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 07:37   #12
Micka Micka är inte uppkopplad

Syrum=stökrum

Just nu delar mina sygrejor rum med datorn + en massa pärmar och annat skräp vi samlat på oss men snart(väldigt diffust tidsbegrepp) ska alla andra grejor ut när maken och barnen får gästrummet som "pojkrum" till dator, tv-tittande(fotboll) mm. Just nu ser det alltså ut som kriget i "mitt" syrum eftersom jag inte har plats för alla tyger,påbörjade (och avstannade) projekt mm. i en enda garderob utan de ligger och väntar i högar på pallar, lådor och golv...

Sen var det det här med tiden...Jag stjäl tid från annat. Mestadels är det sovtid som ägnas åt sömnad, men ibland(som idag) händer det även att jag syr när jag egentligen borde plugga...Har även märkt att jag syr mer effektivt när datorn är avstängd (konstigt?!?). Någon enstaka gång händer det att jag smiter ner och syr en söm eller så även på dagarna om barnen leker bra, annars är det mest klippning som gäller dagtid.
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 07:48   #13
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad

Citat:
LinneaM skrev:

Alltså, det låter nog bättre än vad det är... Vi har 4 rum, varav 1 är kontor. Men så länge barnen är så små (1,5 och 3,5) så behöver de inte ha varsitt rum och därför har jag ockuperat det rummet som finns på övervåningen med mina grejer. Misstänker att jag kommer att få flytta ner i källaren (det är en kall-källare) när de blir lite större. Men, ännu så länge så njuter jag!

Eftersom jag fortfarande tror att det bara är tillfälligt (vilket det har varit i 3 år nu...) så har jag inte gjort någon insats för att RIKTIGT anpassa det. Jag sätter heller inte upp något på väggarna och en bättre taklampa skulle definitivt behövas. Men, det är ändå lyxigt..

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 07:52   #14
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad

Jag sitter nere i källaren och syr. Har tagit halva tvättstugan i besittning (Finns ingen annan som vill sätta sin fot i det rummet ändå)
Nackdelen är att jag kan inte gå ner och sy när lillkillen (2 år) är vaken för då ser det ut som kriget uppe. Han är mycket(!) livlig och påhittig.
Så jag sitter och syr på kvällarna när barnen gått och lagt sig. Min KS tycker att jag är sååå tråkig...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 08:25   #15
ra77 ra77 är inte uppkopplad

En syplats är nog ett måste som så många andra redan sagt.

Jag har haft ett helt rum till förfogande i drygt fyra år men i somras blev det ändring på det. Våra barn håller på att bli stora. Har tre sovrum och tre barn så vår lösning blev så här:

sovrum 1: Vårt sovrum både nu och förrut
sovrum 2: Förrut de två äldsta barnens rum, nu ska det delas. Blir plats för den stora och den lilla.
sovrum 3: Förrut syrum, nu delas det av mellanflickan och syrummet.

Förstår att det låter knäppt men här kommer en länk till några bilder...
http://raxklo.zoomin.se/A27517

Lycka till!
Rebecka
ra77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.