Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-25, 10:59   #1
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad

Broderi på trikå HUR????

Hur sträcker man piké-väv( och annan trikå) för att undvika bubblor?
När jag sydde dit bilen, så blev den alldeles bubblig trots att jag drog så mycket jag vågade. Skall man ha underlägg även på ovansidan?
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 11:30   #2
christel christel är inte uppkopplad

Bäst tycker jag att det bli om man strycker på underlägg på avigsidan och sedan har vattenlösligt på ovandsidan . Du ska inte dra och spänna så att du drar ut trikån då får du ännu mera bubbligt .kolla i bågen att trikån ligger rakt i linjerna med det stickade då ser du om du får det rakt också .
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 12:08   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Ja, man kan säga att problemet är att du just sträcker ut det...

Jag tror att bäst resultat är om man låter det vara i neutral läge?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 12:20   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Jag har kommit fram till att oavsett tygkvalitet så KRYMPER jag det FÖRE broderiet (häller över kokande vatten o torkar), så det inte blir bubbligt EFTER tvätt. Trikå, frottè, lakan mm.
Är sedan tyget lite "glidigt" som stretchig trikå syr jag gärna fast det med tråckelstygn på underlägget så det inte flyttar sig! (Fungerar även utmärkt när man ska brodera på "för små" tygbitar för bågen!) Ibland "stegar" jag förbi de förprogrammerade "tråckelstygnen" så de inte råkar synas när tyget ändå flyttar sig lite!
Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 12:23   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Citat:
ichigo skrev:
Ja, man kan säga att problemet är att du just sträcker ut det...

Jag tror att bäst resultat är om man låter det vara i neutral läge?
Håller med! Det är därför det är bra med antingen påstrykbart eller klisterunderlägg, för då kan man fixera trikån i "neutralt" läge, och så när man spänner fast och grejar och kanske drar av misstag töjs inte tyget.
Det gäller ju att broderiet ska broderas i det läge vad gäller töjning det ska vara när man bör plagget. Så är det något som är tight och bärs uttöjt kanske man kan töja lite. Då blir det förstås bubbligt när det är "avslappnat", men så när man töjer ut det när man bär det ska det bli OK. Svårt att få rätt balans dock!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 12:26   #6

Det jag änvänder som mellanlägg kan inte strykas fast,men man kanske skulle kunna använda vanligt vliselin?
Som jag tyder era råd så borde jag sätta tyget i bågen UTAN att få det sträckt samt att använda påstrykbart mellanlägg? Att tvätta tyget innan kunde ju vara en idé men det blur ju inte stumt av det?
Gammal 2007-08-25, 12:32   #7

Man behöver inte spänna fast tyget. Man kan spänna underlägget, lägga på tyget uordentligt utslätat och så sy en fix-ram med broderimaskinen, före mösntret, för att fixera det. En fixram är bara en ram av rakstygn. Finns inbyggt i en del maskiner, att ladda ner för många andra eller busenkelt att göra själv och spara i maskinens minne.
Gammal 2007-08-25, 12:51   #8

Fixram låter bra, men jag har en Hq Rose och det finns inte vad jag vet på den. Var kan man lada ner en sådan? Mina mått är ju 10x10cm!!
Gammal 2007-08-25, 13:15   #9

Hittade inte länk i hastigheten, så det var snabbare att göra en själv...
Bifogade filer
Filtyp: zip fixram.zip (258 bytes, 159 visningar)
Gammal 2007-08-25, 19:31   #10
helen helen är inte uppkopplad

Talking

Älskar denna sy-sida, som nu du sy-fia ger dig tid att stygnsätta en ram för en som behöver!! Hittar inte plustecknet, men många kramar til dig sotis, för det är så här det ska fungera, att man hjälper varann.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 19:39   #11

Tack för de snälla orden Helen, men det var som jag sa snabbare att göra själv än att leta efter en att ladda ner. Alltså sparade jag tid!

Använder ofta fixram. Handdukar spänner jag till exempel aldrig ramen, och då passar det bra för att fixera dem i ramen. Jag har lagt en för varje ramstorlek i maskinens minne. Man kan ju tänla på att lägga in en runt motivet innan man för över det till kort eller maskin också, men det lyckas jag bara komma ihåg en gång av hundra eller så...
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:28.