Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-17, 08:41   #1
LinneaM LinneaM är inte uppkopplad

Hjälp mig att välja ny symaskin

Jag hittade hit igår och hoppas få lite tips. Min gamla Pfaff 97 håller på att ge upp andan. Den har varit bra, men inte lika bra som mammas gamla gröna Pfaff, inköpt för den svindlande summan 900:- 1959.

Numera syr jag mest till "husbehov", dvs. gardiner, dockkläder, klädvård, men om jag hade mer tid...och plats för maskinen att stå framme... Så jag vill inte ha en alltför enkel modell.

En gång Pfaff alltid Pfaff. Tyvärr har "min" återförsäljare slutat sälja begagnade maskiner och en ny "riktig" Pfaff kostade hos honom nära 7000:- Därför sneglade jag på Husqvarna Emerald och hittade ett bra pris på Emerald 183. En elektronisk maskin! Eller är det dumt kanske?

Och så gick jag in här och hittade ett inlägg om att man kunde beställa symaskiner från Danmark. Och där hittade jag ju några "Pfaffar" till rimliga priser. Så nu står valet mellan Husqvarnan och några Pfaffmodeller (Select 1538, 1527 eller Classic 1523).

Någon som vill tycka till? Jag vill ha en enkel maskin som syr snygga stygn, overlocksömmar och om man slipper trä om maskinen när undertråden tar slut är det ett plus. (Men det gick inte med Husqvarnan).
LinneaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 09:09   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Mitt tips är att du även kikar på England.
Här är två sidor att kika på
http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/
http://www.gursewingmachines.com/
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 09:21   #3

Hej,

tack för tipset. Jag har kollat där, men just de maskiner jag är intresserad av är dyrare där. Och så måste man ju trixa med stickproppen.
Gammal 2007-08-17, 09:26   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Trixa och trixa, det är bara att använda en adapter. Det är inte vidare "trixigt".
Bara så du inte missar en billig maskin bara för en sån sak som är så pass enkel att lösa.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 09:34   #5

Jodå, det går säkert. Men ingen adapter i världen kan överbrygga det faktum att 3 400 DK är mindre än 350 brittiska pund. Tydligen pågår det ett priskrig på symaskiner i Danmark. Kanske syr man mer där?

Dessutom är nog frakten dyrare från Storbritannien än från Danmark. Från Danmark kostar den ca 500 DK enligt säljaren.
Gammal 2007-08-17, 09:50   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Vad finns det för danska websidor som säljer till sverige? Nyfiken
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 10:24   #7

http://www.symaskine.dk/ De har butiker på Jylland. Säljaren jag talade med var väldigt trevlig. Hittade ett annat inlägg där någon här på forumet handlat genom dem och var nöjd. Kanske finns det fler ställen.
Gammal 2007-08-17, 14:56   #8
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Har handlat från www.symaskine.dk och det fungerade bra!
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 15:51   #9
jean1 jean1 är inte uppkopplad

Pfaff på Tradera

Hej,
råkade se en Pfaff "Stretch&jeans 6120" som finns ute på Tradera. Nuvarande bud ligger på 450 kr, men säljaren släpper den direkt för 2999 kr. Kanske kunde vara ett alternativ?
MVH Jeanette
jean1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 16:37   #10

Mariatherese, vad roligt att höra att det fungerade. Ringde du till någon butik också eller gick du direkt via hemsidan?

Jag ringde upp en säljare för att fråga om frakten. Han ville gärna att jag skulle beställa genom honom, så skulle jag få lite trådrullar och andra tillbehör på köpet. Vi får väl se hur det blir, är allt bra frestad, men vill såklart "provköra" först.

Jean1: tack för tipset. Jag handlar mycket på tradera, men vågar man köpa en symaskin där? Jag ska kolla in den i alla fall.
Gammal 2007-08-18, 12:51   #11
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Jag hade kontakt både via mail och affären i Hjørring som är den som sköter internethandeln. Det var inget problem förutom svenska posten som först skickade tillbaka symaskinen och "tappade bort" broderienheten... Fick bra bemötande av handlaren när posten strulade (ej av svenska posten) och allt löste sig tillslut och det var inte något fel på adressetiketten eller så.

Skulle jag köpa något mer så värdefullt så skulle jag kanske fundera på vad det skulle kosta att köra dit personligen.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 13:15   #12

Jag ringde också till Hjörring. Jag bor i Skåne och har nära till Själland, men Hjörring ligger på norra Jylland, så det är inte aktuellt att köra dit - tyvärr.

När jag googlade hittade jag en butik i Stockholm som säljer till nästan samma pris som det danska, inkl. frakt. Det känns lite tryggare än att låta maskinen resa över Sundet, så jag kanske provar med den. (Men den svenska posten kommer jag inte undan ändå.)

På måndag ska jag ta långlunch - första dagen efter semestern - och besöka en symaskinsaffär i Malmö för att "provköra" några modeller. Tyvärr hade de stängt idag - jag är otålig...
Gammal 2007-08-20, 18:23   #13

Idag har jag varit och titta på symaskiner i verkligheten. Säljaren ville dock hellre sälja Janome än Pfaff. Och visst verkar Janome mer prisvärd.

Jag provade DC 3050 (6 000:-) men det blev inte kärlek vid första ögonkastet. Visst, rent objektivt kan jag se att det är mycket maskin för pengarna, men den är för "plastig" för min smak.

Pfaffen (1538) var inte mycket bättre, men mycket dyrare. Däremot hade han några begagnade, mer avancerade Pfaff (typ Performance) i hyllorna. Pris = ungefär detsamma som en ny Janome. Funktion = bättre (enligt säljaren).

Nu var jag dum och tog inte modellbeteckningarna. Är jag helt galen om jag köper en bra begagnad maskin istället för en ny? Vad jobbigt detta blev plötsligt...
Gammal 2007-08-20, 19:37   #14
zickzack zickzack är inte uppkopplad

Jag har en gammal pfaff (1527??)som jag förpassat ner till källren för gott sedan min man kom hem med en Jansome Easy jeans för nåt år sedan.
Jag är supernöjd med min Janome även om första intrycket kan kännas väl plastigt, men det är bara yta

Vid närmare eftertanke kanske jag skulle damma av pfaffen och sälja den, det verkar ju finnas efterfrågan, hade jag inte trott.
zickzack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 20:47   #15

Citat:
zickzack skrev:

Vid närmare eftertanke kanske jag skulle damma av pfaffen och sälja den, det verkar ju finnas efterfrågan, hade jag inte trott.
Klart att du ska! Jag tror efterfrågan på gamla Pfaffar är ganska stor. Är du säker på att du inte kommer att använda den mer? Damma av den och lägg ut den på Blocket!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01.