Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-14, 09:29   #16
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Precis, det är ju detta hjälpande som är vitsen med Sysidan och det som gör Sysidan så speciell!
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 10:25   #17
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin

Allt detta handlar om upphovsrätt. Det är inte lätt, den person som anmälde detta gjorde det inte för att vara ogin och anklaga någon, utan för att den som någon gång gjort bilden och stygnsatt kan få syn på den på Sysidan och kan då anklaga oss och personen som lade ut den för att använda den utan hans eller hennes tillåtelse. Sysidan är ansvarig att ta bort den bilden eller filen så snart som möjligt om det är otillåten publicering och medlemmen slipper förhoppningsvis hamna i besvärligheter.

Generellt kan man säga så här att ska man dela med sig av mönster mm på Sysidan så ska man ha gjort mönstret och bilden själv eller ha tillåtelse från den person som har upphovsrätten att publicera den på Sysidan.

Det är också så, laddar man ner gratis broderier eller andra mönster gratis så finns en text som säger att man inte ska sprida mönstren vidare utan upphovsrättshavarens medgivande, och det tycker jag är viktigt att vi på Sysidan står bakom.

Samtidigt är det viktigt att poängtera att det är mänskligt att inte vara informerad om vad som gäller överallt men det finns ett klokt gammalt ordspråk som säger: "Man lär så länge man lever"

/Ulrika
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 10:40   #18
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Ulrika, måste få fråga när du ändå är inne på ämnet. Hur ställer sig sysidan till att det publiceras bilder på framsidan av ett symönster i album??

Nu handlar det ju inte om att dela brodyrfil men likväl upphovsrätten till det som läggs ut här på sysidan. Kanske skulle startat en annan tråd men tyckte den passade in här ändå.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 11:12   #19
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin

I bildreglerna skriver vi att det är bilder på egentillverkade saker man ska visa upp även sin syhörna får man visa och enstaka andra mindre pyssel.
Bilder på mönster man köpt hör inte dit och bör tas bort anser jag.

Om det ligger bilder på mönster så har vi inte fått någon rapport om det eller inte sett det själva och har således inte agerat i de fallen.

Om man däremot recenserar ett mönster, bok eller annat kan man gärna lägga ut en bild men då hamnar ju den i recensionsbanken och inte i albumet.
/Ulrika
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 11:17   #20
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Tack för svaret Ulrika.
/Tua
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 15:44   #21
Gidget Gidget är inte uppkopplad

Ja man lär sig så länge man lever, men det är ändå svårt att vänja sig vid den svenska avundsjukan. Visst ska vi följa regler och lagar och jag blir glad om någon påpekar om jag gör något fel, men man kan göra det på många sätt. Själv föredrar jag trevliga sätt och inga fula påhopp.
Sysidan är ju ett forum där vi ger och tar och delar med oss av allt som vi bara kan och får, att det ibland kan slinka med något som vi inte får är lätt hänt.
Det juridiska är inte alltid lätt att förstå, det gör inte ens de lärda alltid. Så snälla Junia-Nanne och alla andra som blir så ledsna att ni slutar hjälpa oss eller hoppar av, tänk på att ni gör alla oss andra så ledsna p.g.a. någon enstaka elaking. Fortsätt snälla ni och gör oss alla andra glada.
Kramiz från mig som aldrig blir fullärd.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 15:57   #22
Annie Annie är inte uppkopplad

Ville bara trösta hon som lagt ut broderiet, lite fel kan väl alla göra. Snälla, låt dig inte nedslås utan fortsätt med dina kurser, känns som det varit väldigt uppskattat. Tänk så många du har glatt med balsaträkursen.

Kram Annie
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 18:08   #23
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad

Tack än en gång för ert stöd.

Jag är ute hos Gittes i Rinkaby just nu och upplever verkligen den glädje det är att ha syvänner.

Vi sitter i en stuga och brodermaskinerna går för fullt... Idag var vi 5 st som broderade...(skulle behöva hörselskydd, inte för pratet utan alla 5 maskinerna
)hi hi

Vi hjälper varandra med olika saker, jag har bla. visat hur man syr på balsa och i kepsramen, de andra har visat hur brodermaskinerna fungerar, vi är på så olika nivåer, hur man syr tröjor på enkelt sätt och mycket mera.

Så det blir inget med kurser just nu.

Min besvikelse har lagt sig en hel del så vi får se länge fram...
Jag kommer att svara på de forum som jag känner att jag kan hjälpa till på, så det behöver ni inte vara oroliga för.

I grunden är sysidan en bra sida, men om någon gör ett fel tycker jag som jag har skrivit innan att man kan ju ta kontakt med den det berör först och så kan man komma fram till en bra lösning. Det känns mer rätt...
Tack alla!
Anne-Lii
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 18:28   #24
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad

Tack för att du fortsätter att stötta oss!

Tack
Och tack alla andra som kommer med hjälp!
Åsa
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 19:01   #25
Tillan Tillan är inte uppkopplad

Smile Starkt jobbat!

Hej anne-Lii!
Ville bara säga att det är strongt gjort att du vill vara kvar å ge tips och kurser!
Du ska veta att du glädjer i allafall oss fem som är i den lilla röda stugan hos Gittes!!
Vi håller på dig!*ler*
Kramizar Tillan/ Madde
Tillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 20:34   #26
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad

Jag är inte speciellt kunnig inom syandet, men jag tycker det är väldigt kul. Jag är inte rädd för att prova på nya saker, köper gärna en ny maskin först och kommer sedan på vad jag vill ha den till. Därför uppskattar jag jättemycket att kunna gå in på sysidan och söka i forumet efter svar på mina frågor, har fått väldigt bra respons på de saker jag har gjort, och även tips på hur jag ska göra det bättre. Låt inte någon dum person trycka ner dig, sträck på dig och var stolt över det du kan! Balsaträkursen var fantastiskt bra, nu funderar jag ju bara på vad jag kan göra i balsaträ.

Entusiastiska amatören Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:17.