Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-07, 18:09   #1
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad

Muddar till tröja, mått?

Hej!

Ska sy tjocktröjor nu och har nyss gjort klart en, (se den oranga i mitt album). Problemet är bara att jag har gjort mönstret själv efter en stickad tröja utan muddar. Sonen som fick den oranga tröjan tyckte att muddarna var för stora, finns det någon regel för hur stora de ska vara?. Till denna använde jag 90 % av tröjans mått på alla ställena (halsringning, ärmar och nederkant). Men det blev inte så bra. Förslag mottages med stor tacksamhet!

Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 18:26   #2
AsaJ AsaJ är inte uppkopplad

Jag brukar ta 3/4 av tröjans mått till mått för muddarna. Alltså 75%.
AsaJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 21:41   #3

Tack för tipset, ska prova med det. Har klippt tyget och sytt axelsömmarna nu. Får väl fortsätta imorgon, maskinen väsnas för mycket när barnen ska sova.

Anki
Gammal 2008-10-07, 22:19   #4
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad

Ottobre tipsar om öppningens mått x 0,7 alltså 70%.
På barnkläderna som jag håller på och syr har jag faktiskt mätt med en spillbit trikå eftersom mängden stretch varierar mellan olika muddar. Jag har alltså helt enkelt mätt med en bit runt exv. handleden och då ser man också om det verkar vara bekvämt.
Verkar särskilt viktigt när man gör halsringningar på småbarnskläder där huvudet är oproportioneligt mycket större i förhållande till kroppen än vad det är på en vuxen person. Man vill ju dessutom att det ska gå smidigt att få på en tröja över huvudet...och öronen på barnet ska ju helst sitta kvar.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 22:37   #5
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad

Jag brukar lägga upp ärmen och sedan spänna upp mudden. Då ser jag hur lång den skall vara. Därefter lägger jag till beräknad sömsmån. Brukar bli bra.
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 21:22   #6

Hej

Ploppan: Barnen som ska ha tröjorna är längre än mig , men tack för tipset ändå, kanske kan det bli lite bebiskläder när jag blir farmor i framtiden...

Lillalvan: Mycket bra tips, att mäta och känna hur hårt man vill ha det, enkelt men genialt.

Ska prova mig fram med alla era tips till hjälp. Tack så mycket.

Imorgon ska jag sätta fast lite broderier och sen får vi se när jag kan sy ihop resten!!

Anki
Gammal 2008-10-16, 20:10   #7

Då var tröjan klar. Jag gjorde muddarna 75 % av längden på öppningen och det blev jättebra, sonen är nöjd. Det blev lite bubbligt i nederkanten, rättar det till sig när man har tvättat den? Bild finns i mitt album.

Tack för all hjälp!
Anki
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.