![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
"SA8 liquid laundry detergent".
Var hittar man sådant? Finns det på rikigt? ![]() Jag köpte flera av Hilcos poplintyger förra året och jag fick vita streck på dem. Jag orkade inte klaga men borde ha gjort det för det är verkligen inga billiga tyger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
De vita ränderna är slitningar som tyvärr inte går bort. Tänk dig ungefär slitna vita partier på jeansen. Stentvätt light eller vad man nu kallar det.
Poängen är att tvätta i så mycket vatten som möjligt. Fintvätt brukar ha mer vatten, ullprogram har mest, i alla fall på de maskiner vi har i stugan. Blötläggning före är helt klart en stor fördel. Och om möjligt, välj någon form av skoncentrifug, eller stäng av det helt och hållet. Packa inte heller tvättmaskinen fullt. Man rekommderas alltid packa fullt enligt instruktioner/manualer för att det ska tvättas renare, men det ökar också avsevärt på slitaget. plagget ska vara fri och "plaskande" i vattnet. Det är i alla flal vad jag har lärt mig och kommit fram till. Jag har ett antal fina vintagetyger som jag tvättat sönder, tills jag förstått vad som måste göras. Jäkla elände. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej alla och tack för era svar.
Jag misstänkte att jag inte blir av med strecken ![]() Kan man färga över dem?? Tyget är förstört och det är inte kul när det kostade nästan 400 kr. En erfarenhet rikare och ett tygstycke fattigare alltså ![]() Jag får nog färga det i alla fall. Hälsningar Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har samma problem och har också fått rådet att blötlägga men för mig har det inte fungerat. Jag har försökt efter konstens alla regler, lägga in drypande tyger i maskinen, knappt något centrifugering, stryka när det är blött osv till och med manglat dem men nu tror jag att jag struntar i och tvätta dem innan. Hur ofta tvättar man quiltsaker som man kanske oftast hänger på väggen? Det får bli dammsugning i stället.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det är verkligen tråkigt. Kanske är din tvättmaskin extrasnål med vattnet och har jätteliten trumma?
Handtvätt i stor balja då? Men ja, lapptäcken behöver ju inte tvättas, eller hur? Bara vädras? och skakas/piska milt? Såvida man inte fått fläckar, men man behöver ju inte tvätta för det, bara punkttvätta. Och hänga ute en riktigt kall dag tar kål på kvalster, eller lägg i frysen om man har plats. Så gjorde man i alla fall förr i tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
Ja, det finns på riktigt ![]() Om det är som Helena (Ichigo) säger att strecken är slitningar, så är det ju konstigt att jag har tvättat massor av färgade bomullstyger utan att det blivit ett endaste streck, och då har jag inte blötlagt ens... Kvalitet på tyget och val av tvättmedel kanske har betydelse. /Gunilla |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det beror på tygets kvalité ja. Och till viss del tygets typ. Twill och denim har tendens att få ränder lättare t.ex.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:53.