Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-29, 09:30   #1
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad

Det låter nästan omöjligt att mönsterskydda sina saker för det känns som om det borde kosta en hel del?

jag menade inte att den som säljer kattmönstret har snott min ide´ Hoppas ni förstod det. Jag menade att ibland kommer man på en ide´som man aldrig sett och så finns den redan
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 15:35   #2
Engla Engla är inte uppkopplad

Hejsan!

Vet inte hur det har gått med mössan, men jag ville bara inflika att när min son var liten köpte jag en liknande mössa åt honom, men med andra färger och mönster. Modellen var dock likadan. Den var från Reima. Han fyller nu 17 år...

/Engla
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 08:19   #3
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad

En exakt likadan modell som du sytt har även Sussi, ett av barnen i barnfilmerna om Postis Per (Postman Pat)! Avsnitt "Raketräddning" på filmen "Spöknatten".
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 13:06   #4
Viggosmamma Viggosmamma är inte uppkopplad

http://prv.se/Design/Avgifter/

Här har ni precis vad det kostar att ansöka om designskydd.

Jag tycker bara att du skall be henne skicka papprena på hennes mönsterskydd.
Hon måste ju ha belägg för sitt påstående att hon var först. Och polisanmälan kan bara vara tomt skrammel...dessutom har dom nog fullt upp med annat än en mössa ;-)
Och om hon nu skulle ha rätt -så är det ju bara att backa.
Men den här mössan har man ju sett både en och två gånger.
Men galna kärringar finns det ju oxå gott om!

Detta är ett utdrag från Prv´s hemsida.
Förvalta dina designintressen
Att ha ett designskydd innebär inte att du kan luta dig tillbaka och tänka att "jobbet är gjort". Tvärtom är det nu som det verkliga arbetet börjar. Under denna del får du information om ditt designskydds giltighet och i vilka fall vi kan häva ditt designskydd. Du får här vägledning i hur du använder, bevakar, försvarar och upprätthåller din skyddade design. Dessutom får du information om hur du ändrar uppgifter om din registrering samt hur du kan komplettera ditt designskydd med andra immaterialrättsliga skydd.
Viggosmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 13:08   #5
Viggosmamma Viggosmamma är inte uppkopplad

P.S Nu skall jag gå och sy en mössa till min son. Gissa vilken modell ;-)
Kom igen och polisanmäl :-D
Viggosmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 18:07   #6
monicas.design monicas.design är inte uppkopplad

Min farmor stickade såna mössor till sina barn och till sina barnbarn hennes äldsta barnbarn är jag på 44 år och hennes äldsta barn är 76 år...... Så inte kan hon ha några rättigheter till detta mönster.... tycker jag. Liksom många andra har jag också köpt denna modell på Lindex och jag har själv sytt massor för mina barn tyckte den var jättehärlig.

Lycka till. Monica
monicas.design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 00:19   #7
Rene Rene är inte uppkopplad

Ang. ottobre mm

Jag förstår att detta är en länk med många vinklingar! Svårt det där med regler och rätt. Men håller med om att de flesta av oss ju syr för egen användning, barn, barnbarn och kompisar och några till försäljning. Men som sagt, de flesta även om de är ett litet företag gör antagligen inga miljardvinster.Varför gapa över så mycket som faktiskt verkar vara väldigt litet. Ang. Ottobre så är det kanske ett sätt att skydda mönsterskaparnas inkomster, inte vet jag. Men de har iallafall fria mönster på nätet och titta vad de har där!http://www.ottobredesign.com/se/mons...lahattu_se.pdf

Om det är deras egen design eller inte vet jag inte men det ser ut när jag sydde dockkläder i 10-års åldern. Hade bara nål och tråd,sax och en bit tyg, provade mej fram och konstigt nog blev mössan väldigt lik denna. Men sen gjorde vi bollar på "riktigt" sätt!

Var generösa, livet för kort för något annat! Och det stora flertalet här är det absolut, det har jag märkt av all hjälp jag fått sista tiden med olika saker.
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
copyright, mönster, mönsterskydd, mössa, rättigheter, upphovsrätt

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:27.