![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Stoff & Stils mönster: Lång festklänning - 23017
Hej alla kunniga!
Jag ska på bröllop och vill försöka sy min klänning själv. Har hittat Stoff & Stils mönster Lång festklänning - 23017 (http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...?group_id=5243) som är ungefär vad jag har tänkt mig, men det är svårt att se utan bild på klänningen. Så några frågor: Tror ni att det blir en vacker klänning? Passar modellen en tjej i strl 50 eller ser man ännu större ut? Är det ett mönster som en relativ nybörjare klarar? Vilken slags tyg kan jag använda och är det svårt att sy i sådant? Tacksam för massor av åsikter ;) /Monika |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kul projekt
Jag har för mig att jag sett denna på foto i någon av deras kataloger och att den såg mycket elegant ut. Vad jag begriper är den skuren på ett bra sätt även för en fylligare kvinna. Har du tur har någon här på forumet sytt just denna modell och kan dela med sig med en bild...
Hela linjer på längden brukar väl vara hänsynsfullt även mot den som inte är jätteslank? Vilket roligt syprojekt. Hoppas att du hittar ett fint tyg och önskar dig lycka till. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
När man syr aftonklänningar o dylikt skal man alltid koma i håg att använda de underkläder man tänkt ha under dem då man mäter samt prövar kläderna. Många glömmer det o då blir tyvärr resultatet inte bra.
Ganska mycket hänger på hurdant tyg du har tänkt dig.Tex glansiga tyger gör att man ser större ut.Samma med väldigt ljusa färger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tror den modellen är väldigt tilltalande för en fyllig kvinna. Kan nästan se den framför mig i en ganska mörkblå duschess. Inte helt roligt att sy i men snyggt är det. Eller varför inte något i siden!
Så snygg klänning fodrar snyggt tyg i bra kvalitet. Draperingen är jag personligen lite tveksam till... skulle nog utesluta den och ta en skir sjal över skuldran istället. Lycka till och vi ser fram emot bild senare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Vi har samma storlek
Hej!
Jag har storlek 50, min figur är timglasformad, fast stor i omfånget. Denna modell med prinsesskärning är fin på mig. Lika så är en A-skuren (avskärning under bysten) mycket bra för mig. Klänning var en kombination av bägge faktiskt. Modellen bör du klara av. Var noga med alla markeringar och be någon fler att titta och hjälpa dig att kontrollmäta innan du klipper om du känner dig osäker. Du kan ju sy modellen först i växtfiberduk som finns att köpa hos blomsterhandlare. Det är billigast. Det använder jag som mönsterpapper och att sy "mallkläder" av. Tråckla ihop på maskinen. Om du inte gör ett mallplagg. Lägg ner lite extra energi och tråkla i stället för att prova med nålar. När du fållar klänningen, använd uppfållningssömmen på din symaskin. Instämmer ett glansigt tyg gör att valkar m m syns mycket tydligare. Jag hade en hel body på mig och den slätade ut mig mera. Crepe, som har fint tungt fall är blir bra till denna modell. Ett enfärgat, mönstrat tyg i klänningen och ett tunnt enfärgat chiffong som den del som hänger som en drapering över klänningen kan vara vackert. Du kan även ha omönstrat tyg och variera med matta/blanka tyger i klänning/drapering för att ge mer liv och intryck. Det beror på vad du har för smak. Klura och känn efter vad som egentligen är du. Du vet nog det i alla fall. Vet inte vilken färg du har tänkt dig. Vitt bruten mot grädde, champagne eller? Det spelar ingen roll egentligen. Välj den färg som du ser minst blek ut i. Senast redigerad av Gumpan den 2008-08-30 klockan 18:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Re: Vi har samma storlek
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Om man mäter och syr plagget för att användas med ett visst set underkläder finns risken att till exempel behåbanden syns i halsringningen, brösten hamnar på en annan nivå eller får en anna form eller att trosor visar sig lysa igenom etc. om man sedan bär den med helt andra undekläder. Det är förståss extra viktigt ifall man använder kosetter, gördlar, höfthållare aller något annat som formar om kroppen, men redan skillnaden mellan en behå och en annan kan vara stor. Därför är det bättre att mäta och prova med rätt underkläder från början så slipper man överaskningar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Nu har jag varit runt och tittat på tyger och förälskat mig i en taft (säger man så, en taft? Nåväl) så det lutar åt att jag syr något tvådelat i stället.
Men jag har också frågat efter bild på klänningen hos Stoff & Stil, och det kommer finnas i deras nästa katalog som kommer nu på torsdag. Så jag avvaktar lite tills dess. Ska försöka visa resultat sen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Modellen ser jättefin ut! Jag har sytt en hel del och har insett att det viktigaste är att klippa rätt och att vara noggrann med "förarbetet". Jag brukar sy i lakansväv först, för att se hur modellen passar just mig. Jag har sparat många meter "fintyg" genom att förkasta modellen innan jag klipper i fintyget. Men det där med fiberväv verkar ju också vara ett toppentips!.
Oavsett: Är man bara noggrann, kan de allra flesta sy rätt avancerade saker. ![]() //Jo |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:40.