Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-03, 05:44   #1
Susen Susen är inte uppkopplad

Smile Brother innovis 4000 fråga!!!!!!

Hej!!!Har en fråga om det är ngn som kan hjälpa mig!
Kan man sätta stora trådrullar på denna maskin och var och hur gör jag detta då?Det finns en smal peg till som man kan sättas någonstanns men var???
Jag är tacksam för hjälp.
Tack på förhand
Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-03, 06:47   #2
Maud Maud är inte uppkopplad

Hej! Stora rullar (1000 m) kan du ha liggande eller stående på den smala pegen. Pegen kan sättas där du spolar på undertråd. Själv andvänder jag Brothers fristående ställ med plats för 10 rullar. Passar alla maskiner, eftersom det är fristående. Så fiffigt att den förmodligen inte tillverkas längre eftersom tillverkaren då inte kan binda kunden till ett speciellt märke. Men hör med någon Brotheråterförsäljare ex. en viss herre på Råå, om den fortfarande finns att få tag på för det löser en hel del problem. Till rullar på pinne, typ Sulky och Madeira använder jag Copstops så att tråden inte ska "trilla av" och sno sig.
Mvh/Maud
Maud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-03, 07:23   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Du kan göra ett eget ställ som funkar på ungefär samma sätt mycket enkelt.
Här är en bild på ett som jag gjorde på en kvart eller så med restbitar från lagerhyllan i garaget (jag ville ha det NU, och slipade inte eller något sådant. Bara skruvade ihop):

Åsa
Bifogade bilder

Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-03, 17:04   #4
Susen Susen är inte uppkopplad

Tack snälla för era svar....JAg hade kommit så långt att jag hade förstått att den skulle sitta på undertråds spolaren men det verkade lite vanskligt att sätta den där tyckte jag.Andvänder du det trådnätet på som man fick till Maude?Och vilket bra tips på tråd ställ Åsa,det skall jag få gubben att göra en dag..
Soliga hälsningar Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-03, 17:24   #5
goldwing goldwing är inte uppkopplad

Fråga ang trådställ

Hej Åsa.

Jättefint trådställ. Skulle du kunna skriva lite mått på det. Har du limmat eller skruvat ihop det? Är det träplugg som man skall ställa trådrullarna på? Är det öglor eller krokar som tråden löper genom?

Hälsningar
Barbro
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-03, 18:34   #6
Maud Maud är inte uppkopplad

Nej trådnät blir för krångligt. Och lite ostadigt är det på pinnen också. Ett ställ fungerar nog bäst. Ett hemmagjort blir inte dumt.
Hälsningar Maud
Maud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-03, 22:04   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Mått och mått... Jag är den stora "man tager vad man haver" mästaren i många sammanhang. Det fick bli de mått mina restbitar hade! I mitt fall 38 cm botten och topplatta (avsågat från IKEAS billigaste förrådshylla...), och höjden ca. 35 cm. Jag såg bara till att det blev högre än den högsta maskinen det skulle användas till.
Det är vanliga träplugg (stod en påse i en hylla och väntade på att bli använd), men egentligen behävs nog inget där, tror jag. Det är öglor av samma typ som till gardinspiraler.
Jag skruvade, eftersom jag hade gott om lagom lång skruv...
Sökte efter något bra att höja upp det lite med. Typ ett par bitar grövre regelvirke att göra "fötter" av, men det hade jag inget.
Skulle göra om det "på riktigt" med bättre grejor, men det har förstås inte blivit av, eftersom det funkar bra ändå (fast det ser för dj-t ut...)!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.