![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Söker mönster på typ "beppehatt/solhatt"
Håller på att bli galen: hittar inga mönster på solhatt/beppehatt. Jag vill ha med en rund topp, sidotygsremsa och brätte runtom, om ngn förstår vad jag menar. Alltså inte med "tårtbitar". Just det: till barn.
Jag har kollat överallt! Någon som vet var det kan finnas? De enda jag hittat är i kombination med t.ex. skjorta. Och jag behöver inget skjortmönster. Får gärna sträcka sig från ca1år och uppåt t.o.m stora barn: typ 7-8 år, om det är möjligt.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Håller med dig, jag har inte heller hittat något sådant mönster. tyvärr kan jag ju inte hjälpa dig där. Jag ritade ett eget mönster, hehehe. Inte lätt när grabben inte ville stå still för att mäta skallen.
Jag mätte omkretsen på huvudet och gjorde sedan en cirkel till hattens "tak". Sedan gjorde jag ett brätte i två delar med mått som passade till hattens "omkretsband". Svårt att förklara på ett tydligt sätt, men du behöver 4 malldelar: en rund/oval del överst, en remsa runt huvudet, och två delar till brättet. Kanske att det går lika bra att sy brättet i en del. Jag kan ju inte påstå att den blev världsbäst i utseendet, men den passade i alla fall, efter en del justeringar. Hoppas verkligen att du får tag på ett mönster, och du får gärna dela med dig av vart man kan köpa det om du hittar! Lycka till! Katarina |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
På Wildginger (http://www.wildginger.com/downloads/wtdemoform.htm)
finns gratisprogram för bl.a. solhatt, de kan göras i vilka storlekar som helst, men grundkonstruktionen är just som du beskriver. Jag har också använt ett mönster från Ottobre (nr 1/2005). Bilder på de olika varianterna jag gjort finns i mitt album med barnkläder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det finns ett sådant mönster i Allt om handarbete tror det är nr 6/2003. Jag har den tidningen liggandes framme där hemma... Jag kollar när jag kommer hem...
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:46.