![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
Visa resultat för omröstning: Vad tycker du om motivet? | |||
"Flaming 8ball" - Rock n roll!!! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Varför brinner biljardbollen? |
2 | 33.33% |
Fina färger men inte min smak. |
3 | 50.00% |
Snyggt - gör cherries nästa gång! |
1 | 16.67% |
Antal röster: 6. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hej alla forumkamrater!
Jag har stygnsatt en "flaming 8ball" och när jag sytt ut motivet på min Janome 300e så blev det lite skavanker... 1. På de ställen där den svarta fyllnaden är som bredast från höger till vänster blev sömmen "bubblig" och sticker upp från tyget. Jag trodde det var undertråden och sprättade och sydde om men fick samma resultat. 2. På den vita cirkeln med åttan syns under tråden trots att jag provade att justera på alla möjliga vis! Första halvan av det vita blev ju kanonsnygg men den andra syns det svarta pricka på. (Ja, borde bytt till vit undertråd men efterklok kan man alltid vara.) Nu undrar jag om någon här kan tala om för mig varför det blev såhär och vad jag ska göra för att undvika att det händer igen? Det är ju inte roligt att ha broderat ut nästan hela motivet (tog över 1 timme!) för att falla på mållinjen så att säga. Tacksam för hjälpsamma svar! /M p.s. Storlek på motivet är totalt ca 19*12cm och det bredaste stället på den svarta cirkeln är ca 8 cm och på den vita ca 5 cm. d.s |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vad broderade du på för tyg? Vad använde du för underlägg? Har du spännt tyget ordentligt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej!
Jag använde ett lite grövre bomullstyg med vanligt rivbart underlägg baktill. Tyget spände jag så mycket det gick! Det jag tycker är underligt är att resten av motivet blev bra?! /M |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det kan bli bubbligt när det är ett stort område i en färg och kanske lite tätare stygn. Jag brukar försöka använda ett tjockare ej rivbart underlägg till täta motiv. T.ex skulle jag brodera en flagga för en tid sen då använde jag först klisterpapper och såg till att tyget var helt slätt sen hade jag klippbart underlägg löst under. Det blev väldigt bra. Har broderat samma flagga utan klippbart under och den blev väldigt bubblig. Ju tätare motiv desto mer nogrann måste man vara med underlägg.
Kan också vara tråden som inte är bra. Dålig kvalitet eller att den inte rullar av från rullen jämnt. Om det är 1000 meters rullar kan det vara bra att ha trådnät över. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Först skall man veta att maskiner har sina dagar. Ibland kan jag göra precis vad som helst och allt fungerar. Nästa dag kan jag använda samma brodyr, tyg, papper och tråd och det är bara problem.
Men ibland verkar det vara någon sorts logisk förklaring fast jag inte alltid kommit på logiken. Jag gör ryggmärken för tillfället och de ville ha mittenmotivet helbroderat. Hela märket i en och samma färg. Det visade sig att när maskinen syr bakåt, bågen kommer mot mig, så blir fyllningen mycket snygg. När den sedan flyttar sig för att sy framåt, bågen går bakåt, så får jag det resultat du visar på bilden. Fyllningen reser sig lite, det är bara lite men eftersom den första halvan blir bra så syns ju skillnaden. Irriterande. Nu visade det sig att de till slut ville ha ryggmärket med bara kantsöm. Men vad gör man i detta fallet. Jag skulle få se till att alla delar sydde åt samma håll och då få långa hoppstygn som man får klippa. Men det kan ju bli jättebra imorgon och då vill jag inte klippa onödiga hopp. Enda logiska förklaringen jag kan komma på här är att tråden efter ögat ligger framför nålen i ena läget och bakom i andra. Men jag tycker då att det skall bli fel när tråden hamnar framför som den gör då det blev bra. Kolla i sömordningen om den syr åt ett håll när det blir bra och det andra när det blir fel. I det vita tex. Det ser ut som att den sys vågrätt. Slutar sömmen på höger eller vänster sida. Kan du i så fall ändra så den börjar i botten och slutar längst upp? Skulle hela området bli fel då skiftar du start och stop. Det gula har för små områden men det röda bör få samma fel om det sys åt samma håll som det felande vita och svarta. Testa även: Ändra vinkeln en aning. Minska tätheten. Välj annat mönster i fyllningen. Det finns kanske en annan som också är slät. Kan du öka minska stygnlängden i en fyllning? Testa båda delar i så fall. Är tyget ramat lite diagonalt? Rama det rakt och vrid brodyren istället. Till sist: gör alltid en test i samma eller så lika material som möjligt innan den riktiga brodyren. Jag har broderat i över sju år nu och skulle aldrig våga brodera direkt på det riktiga. Inte ens när jag själv har gjort filen. Monica |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej Monica!
Tack så hemskt mycket för ditt utförliga svar och bra tips! Detta projekt var skönt nog inte så livsviktigt men jag vill ju gärna bli av med problematiken. Om jag hinner med ska jag försöka mig på att ändra i stygnsättningen enligt förslag. Jag vill ju gärna stygnsätta mer och då måste jag få bättre koll. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.