Tack så mycket för dina svar!
Det kan mycket väl vara så att nålen tvingats snett pga att jag inte haft något som hållt uppe schabraket. Jag har inte förstått att det behövts. Jag pratade med återförsäljaren idag och hon trodde att nålen flyttats ur sitt läge. Det är även lite annat småknorr med maskinen så den fick åka på spa idag. Jag hoppas att det löser sig. Den har gnällt och gnisslat mycket när jag sytt, speciellt på låg hastighet. Är det något ni andra SE-ägare har någon erfarenhet av? Det är andra gången på mindre än ett år som jag lämnar in på service för samma sak, jag tycker inte om det, speciellt inte på en så pass dyr maskin.
Jag provade att manuellt föra ner nålen och det var inga konstigheter. Så fort jag tagit bort broderenheten provade jag även att sy och det gick hur bra som helst. Men återförsäljaren sa att nålen ska stå i mitten på hålet från alla håll och framifrån sett så stod den långt bak. Därför tror hon att den flyttats ur sitt läge. Det blev kanske för stor påfrestning. Fast det är bara andra schabraket jag broderar och jag har överhuvudtaget inte broderat mycket. Det känns lite tråkigt, måste jag säga, att det krånglar så pass.
Designer SE är ingen quiltmaskin, det finns en sådan som heter nästan likadant, jag minns inte nu vad det var.
|