Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-05-17, 21:56   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Någon som beställt mönster från USA??

Skulle vilja beställa lite mönster från henriettas handbags ... i Usa. Har aldrig beställt från Usa förrut så ni som gjort det- hur funkar det??

Hur mycket extra har ni fått betala?? De skickar via sin post first class mail international. Jag tycker ju att om de bara skickar det i ett vanligt kuvert så borde det inte hända något alls?? Jag menar, tjocka brev kan man väl skicka utan att behöva betala extra för??

Nu är ju innehåller mönster, men jag kan inte hitta något på postens eller tullverkets hemsidor som stämmer med det.

Lät som om det var under 300 kr i värde så blir det ingen tull, men speditionsavgift och moms måste man betala.

Någon som köpt just mönster från USA??

Hjälp!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 12:24   #2
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Hej!

Jag har beställt väskmönster från dessa!
http://www.sewthankful.com/index.html
Det komm precis som om jag hade beställt lapptäckstyger eller något annat!
Direkt hem i brevlådan om det inte fasnar i tullen!
Det enda jag ångrar är att jag inte har någon koll på deras vikt system!
De kör inte med gram och kilon.
Så det blev ett litet mönster i ett stort vaderat kuver!
Lite väl dyr porto på sådant lätt mönster!
asa1970
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 13:48   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag har köpt mönster från USA, och ett tips är absolut att försöka fundera på om man inte ska ha flera mönster från samma säljare, eftersom de ofta ryms inom de porto de tar.
Ibland får man saker så snabbt från USA att man bara gapar!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-25, 19:24   #4
smultron11 smultron11 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 115
Jag har köpt mönster på Ebay (auktionssida) och är jättenöjd med det jag har köpt.

Vissa är lite dyrare i porto, andra inte.

Jag brukar fråga dom först om de skickar till Sverige och hur mycket portot blir. Tycker man det blir för dyrt kan man ju alltid leta vidare och se om man hittat samma mönster och sedan ställa samma fråga till den personen. Portot varierar väldigt från stat till stat. Från 2 till 10 dollar.

smultron11
smultron11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 06:34   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag har flera gånger beställt mönster från www.sewingpatterns.com utan några som helst problem. Brukar beställa 4-6 mönster åt gången. Nu senast så beställde jag fyra mönster á 4usd/st + porto.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 15:32   #6
missleo missleo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 12
Jag har köpt mycket fran USA de sista manaderna, den laga dollar-kursen lockar ju.... Mönster, tyger, kläder, skor (tex converse skor till barn kan du fa pa ebay för 20-30usd inkl. frakt)
Jag bor visserligen i Österrike sa tullgränsen här är annorlunda.
First Class Mail är deras vanliga (och billigaste för lätta saker) internationella post.
Men nästan alla säljare tar ut en "handling charge". Du maste alltid gemföra och event. fraga efter totalsumma innan du köper.
Jag läste nagot om att transportkostnaderna räknas in i summan till tullen i sverige, men som sagt känner jag bara till österrikiska lagen exact.
Vissa (ebay-)säljare deklarerar godset som "gift" vilket innebär att du inte behöver betala tullavgift oavsett vilken summa, men det är ju inte riktigt ok.....
Som skrivit i ett tidigare inlägg kan det ta 1 vecka eller.......... Just nu väntar jag pa 100st blixtlas som fassnat i tullen (jag köpte dom för 6 veckor sedan). Jag fick skicka in en kopia pa fakturan eftersom säljaren hade skrivit slarvigt pa deklarationen och summan inte kunde läsas. Sa kan de ochsa ga.
Men definitivt värt att testa, happy shopping!
missleo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-04, 11:40   #7
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Hur det gick.

Mina fina mönster damp ned i brevlådan. Tull visste jag nog att det inte skulle bli, jag var med marginal under 300kr. Däremot var jag osäker på om jag skulle åka på postens sped. avgifter och moms, men det blev inte så denna gång. Nåja, sverige har vad jag kan se inte lidit någon större skada. Moms kan jag väl leva med att betala, däremot tycker jag att postens extra höga avgift just från Usa, 100kr är lite att ta i. Om det fanns ett konto man själv kunde betala in ev. moms så skulle man ju spara 100 kr. 100 kr för den hanteringen tycker jag är snudd på ocker/överpris.

Men nu gick det ju bra denna gång.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons