Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-30, 18:10   #1
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad

Innov-is 1200 vs MC350E

Ja som rubriken avlöjar så jämför jag dessa två broderimaskiner. De kostar ju nästan lika mycket, Brothern något mer men då får man ju med "vanlig sömnad" också. Jag har läst en hel del om dem, även kollat in Brother 1500D och Janome MC350E på syfestivalen i höstas. Men nu skulle jag vilja komma i kontakt med er som har dessa maskiner och höra era åsikter.

Hur stor skillnad är det på Brother 1200 och 1500? Av demonstratisen på syfestivalen så fattade jag att det var mer Disney i 1500, är det bara detta som skiljer?

Har egentligen en hyffsad, men gammal vanlig symaskin - HQ Prisma 990. Hjälp mig att välja, eller åtminstone diskuttera för och nackdelar, snälla!
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-03, 18:27   #2

Är det ingen som har något svar på frågan -Vad skiljer Innov-is 1500 från 1200?

För er med kombinerad maskin, är det jobbigt att byta från broderi till vanlig maskin. Känns så lyxigt att ha en dyr maskin för endast broderi.
Gammal 2008-05-03, 18:44   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Största skillnaden mellan 1200 och 1500 skulle jag vilja påstå är broderiytan. 1200 har 130x180 mm och 1500 har 160x260 mm.

1500 har också en större display.

Att gå emellan sy och broderi handlar bara om att sätta på/ta bort en broderienhet och byta syfot. Vad kan det ta? 30 sekunder kanske...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-03, 23:55   #4
madeluc madeluc är inte uppkopplad

Största skillnaden är att du i 1500 kan kombinera text och mönster direkt i maskinen, vilken du inte kan i 1200. Naturligtvis är det också skillnad på broderbågarna i storlek men även att du kan köpa till flera olika bågar till 1500 som har en annorlunda infästning i broderenheten än 1200. 1500 är en betydligt större maskin med mycket större utval av sömmar, knapphål mm. Skulle personligen aldrig välja 1200 framför 1500 om det inte hade med penagrna att göra, men 1500 kan du ha länge utan att känna att du växter ur den pga av möjligheterna till variation.

Enbart brodermaskin har aldrig varit ett val för mig, för mycket pengar för bara en sak. Har själv en Brother 3100 sedan 5år tillbaka och har aldrig haft ett enda problem.
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 05:37   #5

Tack för era svar. Det är mycket att tänkta på och det handlar om mycket pengar tycker jag så jag vill att köpet skall bli rätt.

Den känslan om att inte ha dyr maskin som endast kan brodera har jag också. Men ändå så blir 350E ett billigare alternativ då jag faktiskt har en bra vanlig maskin. Alternativet att flytta upp sig till en Innov-Is 1500 "finns inte" då den kostar för mycket för min ekonomi. Varför jag vill veta skillnaden är för jag testkörde endast denna maskin och inte 1200 på mässan (domonstratisen vill inte visa 1200 ;-( ). Mindre ramar tycker jag inte gör så mycket då det i dagsläget handlar om att brodera på kläder och framförallt barnkläder då. Men vad jag förstått så växer denna hobby (broderi) så man vill ju inte ha köpt en maskin man inte kan utveckla sig med heller.

Jag skall nog ta ett besök i Brother-butik och få en "genomkörare" på 1200.
Gammal 2008-05-04, 08:26   #6

Broderytan på 1200 och MC350 är någorlunda jämförbara, om vi nu övergår till att jämföra de maskinerna. Det är något större på MC350, men inte så stor skillnad.

MC350 har färgskärm. 1200 har svartvit. Det blir lite grötigare med svartvit i den storleken (de har ganska lika storlek på skärmen), men inte ett stort problem. (Den stora displayen på 1500 är underbar fast den är i svartvitt, men den maskinen var ju ute ur handling pga priset.)

Att kunna kombinera mönster på skärmen är ett argument som säljare ofta kommer med, men det har jag personligen väldigt liten förståelse för. Det är ju så oändligt mycket bättre att jobba med sina mönster i datorn. Enda gången jag kombinerar mönster på maskinen är om jag behöver fixram och inte lagt in den i mönstret innan jag förde över.

Har du tänkt på att försöka få tag på en MC300?

MC300 kostar mindre än MC350. Den saknar USB, men att skriva CF-kort och ta med till maskinen är ett enkelt och billigt sätt för överföring. DEn har inte färgskärm, och den har inte heller automatiskt trådklipp mellan färgerna (som da andra maskiner som diskuteras här har).

Det är många här på forumet som har MC300, så du kan läsa mycket om den här och få hjälp.

Törs du köpa utomlands kan man få en MC300 för ca. 5500 kr, frakt inräknat. http://www.sewingmachinesdirect.co.u...me300_info.htm
Gammal 2008-05-04, 08:34   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Janome 350E har inte färgskärm. Men den är bättre än på Janome 300E.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 09:45   #8

Tack för korrigeringen! Visste att det var någon form av förbättring av skärmen, men tydligne inte just det...
Gammal 2008-05-04, 13:51   #9

Jag har allt tittat på 300E i england. Är på G med en beställning på Janome CoverPro 1000 från sewingmachine men funderar på om jag verkligen vågar med en brodermaskin. Det känns som det är mer saker som kan strula på en sådan maskin. Sedan verkar det så smidigt med USB, men det kanske inte är värt den stora prisskillnaden. Kanske skall fundera om lite. Det är ju helt andra pengar vi pratar om när en 300E från sewingmachine blir aktuell.

Hmmmm, inte lätt detta. Vad underbart det är med nätet så man kan få råd och tips på detta viset. Jag är sååå sugen på en brodermaskin för att kunna förgylla mina barnkläder ytterligare.
Gammal 2008-05-04, 15:57   #10
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Jag har precis köpt en Brother Innov-is 700EII
Jag stod i valet mellan Janome300, 350 eller brothern.
Det blev Brothern till sist. Där fanns USB + kort läsare och PE Disign lite med för 10000:-
Sen syr Brothern lite snabbare än Janomes. Finns mer som skilljer men detta var det som jag fastnade för o som avgjorde mitt val.
Broderi yta 130 x 180 mm

Lycka till i letande
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 16:26   #11

Min erfarenhet är att det inte är ett dugg mer krångel med broderimaskiner än med andra maskiner. Jag har inte haft något problem med någon av mina. Men måndagsexemplar finns ju, och har man otur så... (Jag har inte haft nbågon Janome, men ett flertal Brother).
Alternativet Brother 700 tål ju verkligen också att tänka på! DXet tror jag är en riktigt bra maskin! Får man med PE Design Lite har man program att komma igång med också!
Bara för att göra det ännu svårare för dig...
Gammal 2008-05-04, 16:30   #12

Ja, det kanske inte blir lättare med alla tips ;-) men jag tackar och tar emot iallafall.

Jag skall studera den nya "infallsvinkeln" Innov-Is 700.
Gammal 2008-05-04, 17:44   #13
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

En sak till som jag tyckte var bra.
Brothern har en pekskärm där man kan göra många ändringar direkt i maskinen utan att behöva ha prg på datorn.
Har inte kollat var du bor men är du i närheten är du välkommen att kolla den "live" hos mig.
Själv så hittade jag inte så många som hade den ännnu. Men "min" handlare hade 1 ex som jag kunde klämma o känna på
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 22:05   #14
gullum gullum är inte uppkopplad

Hittade mc300 ännu billigare än på sewingmaschinesdirect.
Kolla här:
http://www.sewingmachine-sales.co.uk/index.html

Där kostar den 5 200 kr inkl frakt.

Eftersom du har en vanlig maskin redan tycker jag att du ska köpa ovanstående maskin. Mycket maskin för pengarna. Funderar nästan själv på att köpa en ....
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-05, 14:37   #15
PiaT PiaT är inte uppkopplad

Wink Berninas Deco

Hej
Jag måste varmt rekommendera Berninas Deco 340 - en ren brodyrmaskin som tar USB-minne! Jag föredrar det framför att ha USB kabeln kopplad mellan maskinen och datorn. Den har 100 mönster inbyggt samt flera typsnitt, dessutom har Berninan möjlighet till att brodera med friarm! En enkel och lätt maskin som har en stor display som du enkelt kan flytta mönstrena med fingret på skärmen och även blanda flera mönster och typsnitt! 2 st brodyrramar ingår och den kostar just nu bara 10.495:-/ 5 års garanti.
Jag säljer fler symaskinsmärken men i detta fall kan inget annat märke konkurera enligt mig.
Lycka till i ditt val.
PiaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:02.