Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-23, 12:56   #1
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Smile hur tänker mönsterkonstruktörerna egentligen?

Jag har lyckats med det omöjliga! Jag köpte ett tyg till en klänning. Enligt mönstret skulle det gå åt 2.80 met. Jag köpte 3 met. Lade ut alla delarna åt samma håll eftersom där är mönster som inte tillåter delar upp och ner (förutom infodringar då.) Upptäckte att det fanns massa tyg kvar,plockar fram ett mönster på en blus med raglan ärm ej figursydd, med ganska stor 3/4 ärm. Tyget räckte till det med!!. Dessuton räcker övriga spill bitar till en dockklänning modell newborn samt en barbieklänning. Är det bara jag som tycker att det verkar som om mönster tillverkarna har aktier i tygbranchen?.Hur kan dom tycka att det ska behövas nästan 3 meter när det blir så mycket kvar?. Nu gör det ingenting för min skull. Jag är bara glad att få plats med mer, och man har väl lärt sig med åren att lägga ut det snålare. Men den som är nybörjare och lägger ut precis som bilden visar blir ju lurad, för det är massor med plats mellan delarna, och det är inte alltid som delarna är så logiskt placerade heller. Fler som funderat på detta?
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 13:13   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det är många år sedan jag kom på att det.
Jag får alltid tyg över om jag följer mönstrets rekommenderade tygåtgång.
Jag lägger nästan aldrig ut mönsterdelarna som de tycker! Jag lägger så att jag får så lite spill som möjligt.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 16:19   #3
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Jag tittar ensingång inte på tygåtgången och hur de har lagt ut bitarna utan följer helt mitt eget huvud.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 19:06   #4
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Håller helt med. Antagligen har de en stor felmarginal i beräkningarna för nybörjare...?

Jag har nästan gjort det till en sport att få ut så mycket som möjligt av ett tyg och snållägger ganska ofta...ett och annat knep har man ju lärt sig med åren, t ex att skarva grenkilen när man syr byxor, för hejsan vad mkt mindre tyg det då går åt! /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons