![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() HEj!
Jag vill färga batik- fast inte så att det blir ett dirket mönster utan mer ojämnt färgat /typ melerat).. hhehe är det någon som kan hjälpa mig??? tacksam för alla svar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har läst att man då ska rulla ihop tyget till en boll och sätta gummisnoddar/knyta runt.
Panduro har en vägledning på sin sida som man skall kunna skriva ut, jag lyckas dock inte få upp den. Kanske gör du det? http://www.pandurohobby.se/pan/IboxS...GET&AID=601830 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack!
Nej jag kan inte heller öppna filen
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag vet inte, jag har aldrig testat själv. När jag batikfärgade såg jag framför mig hur jag skulle göra en mörkblåtröja med ett hjärta på, men det blev en mycket ljusblå tröja. Visst, man kan ana ett hjärta på den. Så jag är väl ingen batikexpert direkt =)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
rulla och vrid tyget linda massor med trådar runt det och sen in i tvättmaskinen med färg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
http://www.pandurohobby.se/public/do...1830_batik.pdf
länken till en Batik vägledning från Panduro Hobby. Verkar finnas endel tips. Två sidor är det i alla fall, har bara ögnat igenom dom själv. Jag har inte gjort något batikmönster sedan jag var liten, och då var det med gummisnoddar och så ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Man kan ju spreja färg på tyg också, då blir det ganska diffust. Man kan ju täcka över där man inte vill ha färg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Läs i den här bloggen
Scrolla ner litegrann. Hon färger med tuschpennor. Visst lät det intressant och BILLIGT?? Jag kan tänka mig att det funkar kanon på batik. http://barefootnoknickers.blogspot.com/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
roligt!
Oj vad kul! Det måste jag prova!
tack för tipset ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
När vi fick möjlighet att använda batikfärger på min vävkurs för att färga mattrasor (hela tygstycken) blev det väldigt diffusa mönster. Det enda vi gjorde var att inte röra runt massor i badet. Låta vecken ligga så att säga, tror vi förblötte tygerna för att få mindra skärpa. Jag var aldrig en av dem som färgade själv så jag är lite osäker. Kan vara värt att prova iaf...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
tack!
Okej det låter gaska logiskt faktisk
![]() Tack för hjälpen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Ja, antingen kan man ha skrynkelboll o färga det flera gånger med olika "skrynklor" emellan, eller så kan man färga i en liten gryta o inte röra runt för mycket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Färga i microvågsugnen
Om det är lite du ska färga så är det ursmidigt att färga i microvågsugnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:15.