Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-08, 16:02   #16
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag säger inte att D1 är skit, den är säkert alldeles utmärkt (har bara sytt brodyr på min brother)

vad jag menade med "skitsymaskin" är som en replik till säljare som säger att symaskinen bara kan sy med sin egen tråd, då skulle jag säga direkt att "det är en skitsymaskin, finns det annan då?" Då jag inte tycker det är någon bra säljsnack om man ska snacka om att symaskinen bara klarar med att sy sitt eget tråd o mönster.

I verkligheten brukar det vara just säljsnack för att de vill sälja tråd, stabilisator och mönster...

De flesta symaskiner BÖR kunna sy med vilken tråd som helst, osv. (undantaget de värsta billiga skräptråd/mönster)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 16:51   #17
chery chery är inte uppkopplad

Jag har en d1, som jag har haft i 9 år. Den har broderat nästan dagligen sedan jag fick den utan problem. Jag har använt alla tänkbara typer av tråd, och alla tänkbara kvalitéer av brodyrer. Jag tror att det är så att om en brodyr är dåligt gjord, så har det inte någon betydelse vilken maskin eller vilken tråd man har, det blir inte bra då. Jag har ofta (senast igår) suttit och gjort om och rättat till helkassa mönster för att kunna sy dom. Ibland går det inte att rätta, då kasserar jag dom. Köpta mönster har jag dock aldrig haft problem med. Problemen har gällt gratismönster av skiftande kvalité. Den säljaren som jag har, har t.om hjälpt mig med hur jag kan göra för att rätta mönster. Han har också tipsat om brodyrer från både pfaff och bernina utan omsvep. Han vet att jag aldrig skulle gå med på att enbart använda hq, s grejor.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 19:34   #18
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Kunde ju vara intressant att prova broderiet på andra brodermaskiner.
Funkar brodyren på annan maskin så är detdin maskin
som det är fel på.
Nu har jag ingen Husqvarna utan en Bernina
men jag kan provbrodera om du vill.
Finns säkert flera hjälpsamma här som ställer upp.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 19:47   #19
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Jag har upptäckt att i en del gratisbroderier så är vissa satinstygn för långa, så att det blir "luckor" där. Kan det vara något sådant, tro? Broderierna kan se helt OK ut i 3D-läget i Digitizer t.ex., men i icke-3D ser de ut som hoppstygn (streckade linjer) och lägger man in dem i Customizers layoutprogram så framträder luckorna.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 19:54   #20
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Men... hon har ju sytt broderiet förut och det blev perfekt enligt första posten.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 19:58   #21

Hej igen!
Ska försöka förklara med ett exempel. Nedan visas tre bilder från samma broderi (ur en adventskalender... lucka 4). Första bilden visar hur det ser ut i Digitizer 3D. Slår man av 3D så visas vissa stygn med streckade linjer istället...). Sista bilden visar jef-filen infogad i Customizers EasyEdit. Det enda som återstår är underlagsstygnen.
Jag vet inte i vilket läge som felet uppstått, eventuellt när någon konverterat till JEF, för jag har för mig att jag själv har gjort jättelånga satinstygn utan problem, men det kanske var med min gamla symaskin, och gamla versionen av programmet. Minns inte
Bifogade bilder

Gammal 2008-01-08, 19:58   #22

Det var just ett sådant problem som jag satt och rättade till på ett alfabete igår. Maskinen tolkar det som transportstygn. I husqvarnas editor program finns en knapp där det står break up stithes. trycker man på den så lägger programmet till stygn där dom är förlånga, så att det inte blir luckor. Vet inte om vi har samma versioner av program, men du kanske hittar vad jag menar ändå. prova och se om det hjälper. Såg just att du hann lägga in bild. På bilden syns transportstygnen tydligt. (Det är sträckat precis där det saknas stygn)
Gammal 2008-01-08, 19:59   #23

Citat:
Sotis skrev:
Men... hon har ju sytt broderiet förut och det blev perfekt enligt första posten.
Ja, men det är möjligt att det kan vara så känsligt att det ändrar sig från gång till gång. Att maskinen ibland uppfattar stygnen som hoppstygn och ibland inte. Eller så är det något fel på disketten. Skumt är det i alla fall...
Just den här stygnsättningen har jag rättat för egen del, det räckte att dra i några punkter.

Senast redigerad av gunnsan den 2008-01-08 klockan 20:02.
Gammal 2008-01-08, 20:38   #24
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Känner för övrigt igen det fenomen Gunilla beskriver med långa satinstygn som tolkas som hopp/transport.
Definitivt värt att kolla upp!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 20:44   #25

Kom att tänka på att det inte är alltid som det syns när man har broderat mönstret, för maskinen gör ju långa transportstygn på dom ställena, och det kan tolkas som vanliga stygn. Det är kanske därför som man tycker att det funkar ibland men inte alltid. Kan bli olika i olika format har jag för mig (men är inte säker)
Gammal 2008-01-10, 07:09   #26
Blanka Blanka är inte uppkopplad

När jag får tillbaka maskinen så får jag väl veta om HQ tyckte att det var fel på disketten, isåfall vore det intresssant om någon vill kolla den disketten.
Försäljaren skulle höra av sig i tisdags, han har fortfarande inte ringt( idag torsdag).
För övrigt var det ett korsstygnsbroderi, där olika mängd korsstygn fattades fläckvis, på det ena broderiet, medans det första var (samma broderi, samma diskett)var perfekt.

Karin
Blanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 17:50   #27

Hej!
Hihi... kom att tänka på när jag broderade korsstygn senast... och undertråden tog slut mitt i en färg, utan att jag märkte något. Jag backade bakåt massor, tyckte jag, och kom dit där övertråden befann sig och startade på nytt. Sedan bytte jag tråd till den sista färgen och körde klart alltsammans.
Oj oj... då såg jag att det var en stor lucka i den näst sista färgen, så jag fick starta om från den färgen och stega mig fram och prova om jag var på rätt ställe. Puh, det löste sig till slut.
Du har inget minne av att undertråden tog slut för dig också ?
Gammal 2008-01-11, 06:35   #28
Blanka Blanka är inte uppkopplad

Jo, det är ju ett stort broderi så undertråden tog slut flera gånger.Men jag tror inte att det berodde på det, men tack för tipset, jag ska ha det i åtanke om det händer igen, det kan ju tänkas vara nåt man inte en reflekterat över att det skulle kunna vara.

Karin
Blanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.