Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-28, 18:08   #1
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad

Arg, arg, arg

God fortsättning på er alla sy vänner.
Sitter här och är arg - på mig själv. Var och köpte dyr frotté och skulle sy namn och en söt varg i pyamas på två badlakan. Gör allt klart och startar att sy. Tänker inte mer på det utan vänder mig om till datorn. Tittar på broderiet efter ca. 1 minut och ser att maskinen startat på helt fel ställe!!! Även om jag hade kunnat acceptera att vargen inte kom precis på mitten så hade den ändå inte fått plats i ramen (där den nu startat). Den hann sy understygn på en yta av ca:4,5x1cm och tät söm på ca:1,5x2cm.
Tror ni att man klarar av att sprätta bort de stygnen på frotté - eller måsta jag kassera hela badlakanet???? Fortsatte att sy vargen i alla fall så får jag väl se om jag får några goda råd, och/eller om jag kan klara av att sprätta....
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 18:48   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Om Du tar det väldigt försiktigt med sprättkniven, så visst går det! En del trådar i frottén dras nog upp.

Det går sprätta mycket från avigan, och jag brukar använda pincetten att dra upp trådarna med.

Är du beväpnat med tålamod, så går det bra.

Jag har sprättat en hel älg, men det gick bra att brodera över med ett lite större broderi.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 18:52   #3

Tack för tipset! Det får lov att bli till att ta fram allt tålamod som finns....och hoppas på det bästa.
Gammal 2007-12-28, 23:32   #4
helen helen är inte uppkopplad

Smile

Varför inte göra en kul applikation på stället där det blev fel., det är svårt att sprätta i frotte. brodera sen det du hadde tänkt på ett annat ställe, kram helena hoppas att på bilder hur du löste problemet
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 23:51   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Jag kan vittna om att det går att sprätta bort broderi från frotté... gjorde ett rejält misstag härom veckan när jag skulle brodera namn och figur på en liten rosa handduk. Hade som tur var köpt två stycken. Bråttom var det också, och figuren jag stygnsatt hade jag lagt horisontellt i bågen för att den skulle få plats tillsammans med namnet, men inte tusan tänkte jag på det när jag satte hoopen på plats .
Jag hann sy första färgen utan att reagera, men när den började brodera andra färgen tittade jag till lite extra och... grrrrrr. Bara att ta bort och sätta hoopen i den andra handduken och börja om.
Under tiden som den broderade den nya handduken, så började jag sprätta bort det felbroderade. Någon enstaka frotté-ögla råkade väl rispas bort, men det syns inte längre, eftersom jag broderat ett nytt motiv ovanpå (trollflickan i mitt album). Tålamod är något man får ha... , och det är bra om man har mellanlägg och solvy kvar.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 01:14   #6
helen helen är inte uppkopplad

Talking

Det gå att sprätta i frotte, men om man ska göra dom att man har ont om tid, och som för mig , dom är bortskämda (min gubbes släkt) så har jag inte tid att börga sprätta: Nästa gång börgar jag göra julklappar redan innan påsk. Och hur kul är det att sy tomtar då?
OBS språttaren är min bästa och flitigaste vän
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 03:00   #7

Hej igen
Jag har nu sprättat bort den halva vargfoten och det gick riktigt bra. Hade underlägg och solvyn kvar när jag gjorde det och det fungerade. det var väl någon enstaka ögla av frottén som försvann men det syns inte.
Tack för alla tips.
Gammal 2007-12-29, 08:54   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Skönt att det verkar lösa sig!
Den där vargen i pyjamas har hamant på en och anna present härifrån också de senaste åren! Han är så fin!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 10:17   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Glömde skriva att jag hade väldigt stor hjälp av en smal pincett (den som följde med overlocken). Det underlättade när jag skulle plocka bort brodyrtrådarna... använder man bara sprättkniven och fingrarna, så är det risk att man börjar dra i frotté-öglorna.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:58.