Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-04, 21:09   #1
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Tips på bra mönsterkonstruktionsböcker!

Tänkte imorgon bege mig iväg till stadsbiblioteket här i staden, undrar om ni har tips på en bra mönsterkonstruktionsbok att leta efter, helst på svenska, men engelska kan också fungera. Vill ha en för dam/ungdomskläder. Tips någon??

mvh//sot
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 21:39   #2
raincat raincat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 24
Mönster och konstruktioner för damkläder av Öberg Ersman verkade rätt bra när jag bläddrade i den (jag blev rekommenderad den av min klädsömnadslärare). Den och motsvarande herrklädesbok är de enda svenska mönsterkonstruktionsböcker som jag känner till. Jag har sett den på stadsbiblioteken i både Linköping och Stockholm.
raincat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 21:54   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Mitt tips är ingen mönserkonstruktions bok i egentlig mening, men den är bra. Rekomenderar den verkligen!

Den bok jag pratar om är Rätt passform på enkelt sätt skrivewn av Katarina Nordegren utgiven av medborgarskolan. (Finns på adlibris om jag inte minns fel, sök på internet. Kanske på biblioteket)

Den visar steg för steg hur man ändrar ett mönster så det passar för alla figurer. Om man bara läser den i rätt ordning så är den väldigt lätt att förstå och följa tycker jag. Den tar upp hur man ändrar för olika rygglängd, framvidd (stor /liten byst och hållning), kutrygg, stora/små rumpor m.m.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 15:10   #4
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Beror på om du vill könstruera från grunden eller utgå från standard grundmallar.

Vill du ha standarsgrundmallat så rekommenderar jag Mönster och konstruktioner för damkläder av Öberg Ersman.

Vill du göra från grunden så finns det utbildningspärmar från PROTEKO Läromedel AB i Borås.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons