![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Lite rädd, nu har jag det värsta kvar!
Åh, nu behöver jag hjälp och stöd.
Jag har sytt min brudklänning och har skjutit det absolut värsta till sist. Det som jag misslyckas med så ofta......blixtlås. Jag har valt att inte låtsas om att den skulle dit så jag har fodrat klart klänningen och allt......å nu ska den dit. Ett dolt blixtlås. Snälla guida mig igenom......blir det fel så är det så svårt att sprätta i tyger, det blir rispor. Lite hjälp och guidning vore jättesnällt. //Cecilia |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det är ju lite svårt att förklara men jag brukar göra så här.
Jag viker in sömnsmånen, sen tråcklar jag i "vikningen". Sen lägger jag tänderna på blixtlåset mot tråckelsömmen, nålar och maskintråcklar fast den i ytterkanten.. Efter det kan man testa så att b-låset sitter bra. Efter det så syr jag fast det med vanlig raksöm så nära tänderna som det går att komma. Sen gör jag likadant på andra sida. Håll bara koll så att du får blixtlåset på rätt håll. Om du har en huskvarna så vet jag att det finns en speciell pressarfot för att ju just dolt b-lås. Den har jag använt i skolan och den är super, men det funkar givetvis ändå, men en helt vanlig b-lås pressarfot. Jag hoppas att du förstår hur jag menar att jag gör. Testa gärna men några restbitar och en b-lås som du kanske har över. Lycka till /Xera |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Cecilia...du har väl låtit din blivande sy 10 stygn i brudklänningen för att motverka oturen det innebär att sy sin egen?
![]() Lycka till med blixtlåset....det är min stora fasa när jag syr också, oavsett om det syns eller inte eller om det är lpngt eller kort. /Mia Senast redigerad av MiaL den 2005-03-23 klockan 20:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Han ska få sy 10 stygn i fållen hade jag tänkt, för fållat den har jag inte gjort ännu. Tänkte att han skulle få sy med blå tråd så gör jag två flugor på smällen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Är det finare saker jag syr så syr jag alltid fast blixtlåset för hand. Tråcklar först och syr sen så det blir små nästan osynliga stygn på rätan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag håller tummarna för dig Cesilia för något sy tips har jag inte
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Finns inget som blir så snyggt som med osynligt blixtlås. Kräver helst den speciella pressarfot som finns till detta och ett speciellt blixtlås. Från rätsidan syns ingen söm, det ser ut som alla de andra sömmarna, man märker inte att det är ett blixtlås där. Pressarfoten kostar en dryg hundring, men det kan det väl vara värt att kosta på en brudklänning. Lycka till!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det där låter intressant, är det svårt att sy med den och var får man tag på blixtlås, finns de på vanliga sybehörsaffärer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Nej, det är lätt att sy med den, bara man kommer på knepet. Gäller att veta vilken sida som skall vända mot vad och vilken sida man ska börja med, men är väl en vanesak. Man ska sy i blixtlåset innan man syr sömmen. Man (eller rättare sagt pressarfoten)viker /vrider upp taggarna på nåt sätt då man syr och då man är klar viker de ner sig själv, svårt att förklara, och svårt att fatta hur det går till men bra blir det! Jag har köpt mina hos Olssons tror jag, men finns nog lite överallt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Barbro
Är det en huskvarna som du har.. ?? /Xera |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Hej!
Jag brukar sticka in och gömma blixtlåset mellan fodret och yttertyget. Skulle det fungera för dig också? Eller har du redan fodrat och sytt ihop foder och yttertyg i kanterna? /Gunilla Hultin ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Anna: Ja, jag har en Husqvarna, om dessa pressarfötter passar/finns till andra märken vet jag inte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Tack för alla svar.
Jag blundar fortfarande för blixtlåset och har ägnat dagen hittills till att sy en tyllkjol till klänningen. Nu finns det snart ingen återvändo. Blixtlåset måste i! Stämmer Gunilla, jag har fodrat klart så jag kan inte "fälla in" blixtlåset mellan fodret och yttertyget. Jag får sätta mig ner och ta till mej allas råd och ta det lugnt och metodiskt. Tack till er alla! //Cecilia |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Cecilia N: Har du några spillbitar kvar av klänningstyget? Prova på de bitarna först i så fall. Vet inte vilket b-lås du har men många av dom är ju rätt kraftiga i kanterna och tål att sprättas bort och sys om igen.
Eftersom jag är en feg nybörjare provar jag alltid vid 'sidan av' mitt riktiga projekt eftersom det känns lite tryggare att ha testat först. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:27.