![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
Notiser |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#2 |
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 6
|
Att designa ett plagg är en process där du kanske sammanfogar flera idéer som du har och där alla aspekter ska finnas med;
Ska klänningen vara lång/kort, ska den ha ärmar eller inte, ska det vara spets på livet, vilken färg ska den ha, vilket material ska den göras i, var ska sömmarna vara placerade, ska det finnas synliga stickningar på plagget, ska det vara paljetter osv. När allt det är bestämt har du designat ett plagg och det är dags att översätta din design till ett platt mönster, dvs mönsterkonstruktion där man märker ut passningslinjer, insnitt mm för att kunna forma plagget. Man behöver inte ha designat plagget själv för att konstruera mönstret, oftast är uppgifterna skilda åt i "workrooms" hos modeskapare. Designern av plagget är ju den som i slutändan får all credit, men det är ju egentligen den som översatt designen till ett väl fungerande mönster som gjort det svåraste jobbet...( i alla fall om man tänker på hur en del saker ser ut på catwalken ![]() För båda delarna gäller dock att det är bra att ha kunskap om det andra området, dvs det är bra att som designer ha kunskap om mönsterkonstruktion och vice versa, då det naturligtvis underlättar jobbet när man förstår "tänket". Man designar alltså ett plagg och konstruerar ett mönster vilket man senare realiserar i tyg. Hoppas det klarnade något! |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:02.