Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-17, 15:32   #1
lottisen lottisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 105
färdigspolad undertråd

Hej på er!
Har någon andvänt färdigspolad undertråd -sideless.Vet att den med papp o plast runtom funkar men ej hur den "sideless":a fungerar.
Någon som vet??
Det är ju mera tråd på den -
Lottisen
lottisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 15:37   #2
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Jag har inte förstått vitsen med färdigspolad undertråd. Är det på något sätt bättre eller?Billigare kan det ju inte vara än att spola själv? Kan någon berätta varför man väljer färdigspolat?
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 15:48   #3
lottisen lottisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 105
Jo,vitsen med färdigspolad tråd är ju b.l.a.väldans bekvämt.Det rymmer mera tråd på en färdigspolad rulle än om man spolar själv.Räcker till mera stygn.Har fått några rullar av ett Broderproffs i min omgivning o provat.Så nu är jag fast för dom färdigspolade.Visst kan man spola själv,men det är ju väldigt bekvämt o ta en ny redan färdig./lottisen
lottisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 15:52   #4
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
När jag köper ny undertråd så sätter jag mig och spolar upp hela rullen på en gång på underspolar så har jag klara och färdiga.
Men vad kostar färdigspolade? Och hur mycket är det på dem?
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 16:17   #5
lottisen lottisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 105
Du köper fpk. om 144 rullar.
Då kostar varje spole mellan 2.15 kr.o 2.40 .Beroende om du ska ha plast eller inte.
På plastrullarna går det 125Yard.I meter det samma ca.Dom utan plast går det 143Y.på.(På en hemspolad rulle går det nog ca.100 meter på tror jag.Inte helt säker...)Prismässigt kanske det blir billigare o spola själv.Men vad gör man inte för bekvämlighetens skull./lottisen
lottisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 16:29   #6
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Lottisen...

Var köper du dina färdigspolade undertråd?

Jag har anv. det som är i papp men min maskin gillar inte dem när de börjar komma till hälften tänkte prova dem i plast...
Anne-Lii Junia
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 16:46   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Min maskin, en 6-nålars, funkar absolut bäst med färdigspolat med papperssidor. De kostar mig under 15 kr/1000 meter inklusive frakt från USA (om jag köper en låda=144 st med 121 meter/styck), så billigt är det också!

Till "vanliga" hushållmaskiner brukar man rekommendera de i plast, t.ex. NEB, och de är lite dyrare, men kolla runt på t.ex. eBay så kan det bli hyfsat billigt! Många använder NEB för att de är bättre lindade än deras maskin lindar spolarna och inte dras upp på ovansidan lika lätt som annan undertråd. En del maskiner är kinkigare än andra, så det bästa 'är om man kan få köpa någon enstaka spole från någon här i Sverige och testa innan man beställer en hel ask!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 16:53   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Två (av flera) firmor jag handlat just spolar ifrån vid olika tillfällen, och som skickat både snabbt och till bra pris:
http://www.allstitch.net/department/...bins-10021.cfm

http://www.embroiderytechnologies.co...es-bobbins.htm

Tror båda säljer över eBay också.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 17:17   #9
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Jag använder också helst färdigspolad

Min Pfaff klarade inte av plastbobbiner. Jag använder de färdigspolade för att slippa bytaså ofta och för att de känns säkrare, så är det inte undertråden som krånlgar iallafall.

Nackdel, maskinen känner inte av att udnertrden är slut. men det fungerar iallfall inte.
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 17:35   #10
lottisen lottisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 105
Angående den färdigspolade undertråden.
Dom jag har fått kommer från Indukta.Bor som sagt var granne med ett "proffs",
Dom jag tänker köpa kommer från samma ställe som Aina köpte sin brodertråd från.
lottisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 17:44   #11
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
jag använder

bara färdig spolade. det blir skillnad på brodyrkvalitetne helt klart, inte bara bekvämare.

Syfia, vilken sort var det jag fick köpa av dej,det var helt klart den bäsa bobbin jag använt, min nya Janome klarar inte av solbrodyrs bobbins, det blir inte bra..

är det flera som kanske vill sambeställa???

vinkar troll
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 17:55   #12
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Håller med om att det blir bättre med färdigspoalt på de flesta maskiner jag haft/provat (ett undantag av de 5 jag testat i).

NEB är de bästa färdigspolade plast påstår folket på andra sidan Atlanten (som har bättre möjligheter att testa runt än vad vi har...). För några år sedan var det bara NEB som fanns i plast, men nu finns tydligen fler altermativ.
Jag har inte provat någon annan i plast, så jag har absolut ingen aning om eventuella alternativ.

Av pappersspolar har jag testat EmbTech (jättebilliga) och Coats and Clark (dyrare, men inte värst dyra ändå...) och tyckte de var lika bra. Har inte testat med pappersspole i annat än 6-nålarsmaskin, dock.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons