Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-26, 17:30   #1
helenamj helenamj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 26
Question Mönster önskas!?

Hej!
Jag har sett plagg som är som ett mellanting mellan kofta och poncho/cape och en sån skull jag vilja ha!

Framtill ser det ut som en kofta utan knäppning, men sedan är framstyckena långa och hänger ner, man kan kasta änden/ändarna över axeln. Är det någon som fattar vad jag menar?? Svårt att beskriva...

Jag har kollat både Burda/Stil och Stoffochstil-mönster, men inte hittat någon. Hoppas att någon av er har tips på var jag kan leta vidare, i värsta fall får jag väl försöka rita någon själv och prova på provdockan...

Tjingeling!
/Helena


helenamj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 19:12   #2
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
Jag tror jag vet vad du menar, den har liksom ganska fluffig 'krage' också? De varianter som jag sett är i princip en rektangel med två ärmar i mitten, med lagom avstånd för att få plats med axlarna såklart! Förstår du vad jag menar?
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 19:43   #3
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Question

Undrar vad ni pratar om? kan ni hitta en bild så lägg gärna in den, Det låter väldigt intressant
Kofta utan knäppning? ser ut som enponcho med två ärmar i mitten och till på köpet en fluffig krage, Hmm låter väldigt kul
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 20:05   #4
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
http://shop.hm.com/media/products/42...02_02_1423.jpg

http://shop.hm.com/media/products/42...29_01_1720.jpg

Samma tröja fast med olika draperad framsida
Hoppas det är en sån du menar, annars fick du fel beskrivning av mig
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 09:53   #5
helenamj helenamj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 26
Tusen tack!!

Det var precis en sån jag menade! Hade du något mönster...?
/Helena
helenamj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 10:24   #6
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
Jag jobbar väldigt lite med mönster, men en sån tröja är enkel att göra ändå tror jag, har dock inte sytt någon själv men har en kursare som har.

Man behöver en bit tyg som ska bli 'kroppen' på tröjan, den ska vara i storleksordningen lika bred som din famn och lika hög som kragen du vill ha plus längden på tröjan (jag skulle mäta från ögonhöjd ner till grenen ungefär).

Sen behöver man ärmar, de går bra att göra helt rektangulära (som blir cylindrar när man sytt på dem) eller i någon annan mer avancerad form.

Sen mäter man på tyget som ska bli 'kroppen', hur hög krage man ska ha, dvs hur långt in från långsidan (uppifrån) ärmarna ska sitta. Sen mäter man så man får rätt avstånd mellan ärmhålen. Ritar ut ärmhålen, klipper ut dem (man ska nog vara lite snål, lättare att klippa upp större hål). Sen syr man fast ärmarna, tada! Bara att prova o se om den passar!

Någon som förstod? Jag är verkligen dålig på att förklara mina idéer... Det finns säkert mer proffsiga sätt att göra det på......
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 17:36   #7
helenamj helenamj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 26
Tack igen...

...jag kommar nog att testa i ett "ful-tyg" innan jag tar till det "riktiga". Det borde inte vara så svårt...

/Helena
helenamj är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons