Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-30, 18:16   #1
Krisse Krisse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 28
Bakning

Hej!

Hälsade på min pojkvän i helgen och vi satt igång att baka som vanligt.
När vi bakade muffins så frågade han mig vad skillnaden är mellan att vispa ägg och socker pösigt eller poröst?
Jag tänkte en stund men kom inte på nåt varför,har aldrig tänkt på det förut utan bara vispat tills det känns bra!

Är det nån som har nån aning vad skillnaden är?

Kristin
Krisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 18:20   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hmmm... När jag läser orden porös och pösig så får porös mig att tänka på luftig, men inte jättestor, som när man vispar äggula med socker.. Men pösig får mig att tänka på fluff... pösiga kuddar du vet.. kanske när man vispar maräng? Så att man kan vända på bunken utan att det ramlar ut.

Men det kan säkert vara helt fel av mig, hahahaha!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 18:40   #3
avsl120706 avsl120706 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 64
skulle tro att pösigt är lite mindre vispat än poröst, så tror jag att det var från början... men nuförtiden är det nog ingen skillnad...


jag kan ta och fråga antingen på praktiken imorrn eller på skolan om två veckor... ^^



kramkram
//Stina
avsl120706 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 19:07   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Jag tror det är två ord för samma sak
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 19:42   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ur svenska akademins ordlista:

"Pösig om (numera vanl. seg l. tjockflytande) vätska l. halvfast (l. fast) l. pulverformig massa o. d.: utvidgas l. öka sin volym gm att tätheten minskas, t. ex. gm att gasbubblor utvecklas, som (ofta under ljudutveckling) tränga mot ytan, resp. gm att bli luckrare o. d.; på grund av ökning i omfång skjuta upp l. stiga (i ett kärl o. d.); stundom närmande sig bet.: bilda skum (som skjuter upp på ytan)."

"Porös om jord l. sten l. trä l. svamp o. d.: försedd med porer l. hål l. öppningar genora vilka vätska l. gas l. luft o. d. kan tränga igenom (jfr POR 1); hålig, pipig; lucker; äv.: svampartad. PALMCHRON SundhSp. 68 (1642)."

Porös används alltså för mer fasta material och pösig mer för vätska/smet.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 21:31   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Där ser man.

Men egentligen framgår det vad som önskas beroende på recept och vad som vispas ihop. Om man ska baka sockerkaka så vill man förstås ha en "fast" stabil massa, och om man ska göra maränger så ska man ha det luftigt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 08:49   #7
Krisse Krisse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 28
Tack för alla svar!

Jag tror det betyder ungefär samma sak ocksåå, det blir ingen skillnad när man vispar iallafall, beroende på vad man ska baka så brukar jag vispa olika
Krisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 16:12   #8
avsl120706 avsl120706 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 64
ingen skillanad... frågade idag^^
avsl120706 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 17:14   #9
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Kan det vara dialektalt att man använder orden olika på olika ställen i landet? Själv så säger jag alltid pösigt, hade aldrig hört uttrycket poröst i samband med vispning av smet tidigare.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 19:33   #10
zelda zelda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 36
Hej!
På bagerifackspråk brukar man göra skillnad på pösigt och poröst, där gör man skillnad på vispade och rörda massor när det gäller sockerkakor, muffins o.d
Kanske detta kan vara till hjälp:

Vispad massa: När man kör en sockerkaka med ägg och socker som bas säger man att man vispar pösigt.

Rörd massa: När man kör en sockerkaka med margarin och socker som bas kör man poröst.

Så om man ser till skillnaden är det så att margarin och socker blir fluffigt och poröst när man kör, men man kan aldrig få upp samma volym som när man vispar ägg och socker, som då blir pösigt.

Hemma använder man ju oftast elvispen oavsett vilken sort man gör, så då tänker man kanske inte på skillnaden. I bagerier har man olika verktyg i maskinen beroende på vilken sort man kör - visp till vispade massor och ett "vingformat"verktyg (vinge) när man kör rörda massor. Brukar finnas till kitchen aid maskiner om ni har sådan.

Slut på dagens lilla bageriskola
zelda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 19:39   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Intressant, stämmer ju lite med mitt resonemang också då smör är mer fast än ägg...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons