![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Storlek på juniorsängstäcke?
Nu har jag suttit och med "ljus o lykta" försökt hitta någon storlek på ett s.k. Juniorsängs täcke. Eller i vart fall ett täcke som skulle kunna vara lite större än till en spjälsäng, och dessutom skulle kunna passa i en "växa-säng". Fullstort täcke blir ju för stort och knöligt. Sängen är så nätt o fin så det skulle se bara bylsigt ut.
Finns det någon som har ett mått på sådant täcke och gärna till en kudde också i lagom storlek. Funderar på att göra ett som jag sedan kan sy påslakan/örngott som jag sedan kan brodera på till lilla barnbarnet Rebecka. Hon måste ju få vara lite "ensam" om sina saker...hihi |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Tror inte det finns nån sån storlek på täcke...inte att köpa iaf för vi har ju junior säng till dottern o vi letade efter ett lagom stort täcke länge till den men fann inget.
Det blir att man får vika in kanterna ordentligt. Kudde har hon en helt vanlig. /bellatrix |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vi kör med spjälsängs-täcket i vår växa-säng som just nu är 130x80cm. Själv måttet på täcket är 100 brett och 130 långt så det passar alldeles lagom. Vi körde med vuxentäcke ett tag, men det blev så bylsigt.
Fördelen är att man kan använda bebistäckena lite längre, fast, när de är 3-4 år så börjar ju de bli sugna på andra saker än ankor... Jag har sytt med luftballonger och Thomas tåget åt sonen. Han skulle nog kunna tänka sig Bamse eller Spindelmannen också... //Kaja |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har också tittat lite!
Min dotter närmar sig 2år!
Och vi bygger ett rum åt henne . Och när det är klart ska hon få en växasäng! Men vad använder man för täcke till den? Ska man köpa ett vanligt och klippa av det och overlocka kanten? Åsa |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja suck - detta med mått var ett bekymmer. Men så långt som jag har hunnit kolla o fått tips om så har jag kommit fram till att man nog får göra ett själv efter mått som man tycker ...typ ett på 120x150 cl. Någonstans lååångt bak i huvudet sitter de måtten, så antagligen fanns det ngt sådant på den tiden när mina pojkar var små, d.v.s. ca 30-35 år sedan.
Tack alla snälla som engagerat sig! Men skulle ngn komma på de rätta måtten så vore det ju kanon. Kramisar i regnvädret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej!
Jag vet att vi också hade problem med att hitta täcke till en växa säng. Vi satsade i stället på en vanlig vuxensäng, ett val vi inte ångrar!!! För vid ca 4 års ålder behövde dottern "sovhjälp". Tur att man kan natta henne i en stor säng, istället för att knöla ned sig i en liten växasäng. Mitt lila tips är att satsa på en stor säng direkt. KatarinaWidell |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
I Tyskland har de barntäcken som är 135x200cm. Vet inte om det kan vara bra mått?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Min dotter har växasäng och hon är 3 snart 4 år. Jag hade till en början juniortäcke men bytade ganska snabbt till ett vanligt täcke. Jag viker in "överblivet" täcke under madrassen och jag tycker det funkar jättebra, madrassen höjs lite i fotänden men inget som stör. Det finns ändå tillräckligt med täcke över att hon kan röra sig och dra upp täcket.
Therese |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.