Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-06, 18:17   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

färgblind

varför blir vissa brodyrer helt färgblinda på skärmen, typ grå grå grå o lite rosa tex..

finns det någon finess som jag inte fattat, eller är det bara o gilla läget, ibland sitter man ju fixar färgerna på datorn, men sedan blir de ändå grå grå grå i symaskinen

he ni e vana vid mina dumma frågor va???
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 20:44   #2
Andy Andy är inte uppkopplad

Visst är det trist. Har för mig att jag läst någonstans att datorprogrammen ofta har fler färgkoder än tex symaskinen. Om man väljer en som inte symaskinen inte känner igen så blir det lite knasigt. Men jag vet inte om det stämmer.

Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 20:44   #3
kaviar kaviar är inte uppkopplad

det har jag inte varit med om

men skulle just sy ut en brody och ser att programmet ändrat om färgerna, så att en grön var gul. Designen är gjord i Madera tråd och jag har Sulky inställt i mitt 3D, så något spökar däremelan.
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 23:20   #4
helen helen är inte uppkopplad

Jag har samma problem när jag har ändrat färgerna i datorn och sen sätter dissketten i maskinen, den vill gärna ha just grått, fast den färgen inte all ska vara med, har börjat att skriva av färgerna i turordning, sen får maskinen tycka vad den vill
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-07, 07:16   #5
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

hm

undara om det ä'r ett HQ fenomen??
eller om alla märken uppför sig så här.. tycker ju att det är just därför jag vill ha min stora display. i går gjorde jag ett broderi med 49 trådbyten, men på slärmen fanns det grå, mörk grå,ljusgrå och rosa... inga detaljer gick att utläsa så dåhade man ju lika gärna kunnat haft en maskin för typ halvapriset..

lite butter blir man allt, speciellt som man suttit o fixat med HQ färgerna

Troll som igår började leta ny brodyrmaskin...
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-07, 09:11   #6
WiKa WiKa är inte uppkopplad

Inget jag själv har upplevt, men jag har ju inte så många sytimmar i bagaget ännu.

Som du säkert vet kan du trycka på fliken "HELP" och sedan på ikonen med olikfärgade tygbitar.Nu får du upp alla dina inmatade färger i turorning samt antal stygn i varje färg.
Smidigar än att hoppa upp och kika i datorn, om man nu inte skrivit upp eller printat ner färgerna.
Inte ersätter det en korrekt färgåtergivning på skärmen, men i alla fall.

KatarinaWidell
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-07, 12:16   #7
isin isin är inte uppkopplad

Hejsan
Fick reda på av min återförsäljare att varje märke av symaskin är inställd på ett visst trådmärke.När man då väljer ett annat märke kan det finnas nummer som stämmer bättre med det som symaskinen är inställd på och då väljer den det istället.Hoppas ni förstår.För mig brukar det bli fel på tex ljusblå och grå och brun och svart.
Mvh Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-07, 12:21   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Kollat i min SE

Nu har jag kikat på den i min maskin och där är 43 färger, även den gröna syntes. Så gjorde jag en liten test och tryckte på en symbol jag aldrig rört förut och då blev broderiet bara grått grått grått. Men alla färgerna fanns fortfarande kvar i listan. Den symbol jag tryckte på var en liten stapel färgad röd/gul/grön. Kan du av misstag ha kommit åt den så broderiet visas bara grått? Jag tryckte på den en gång till och då antog broderiet sin ursprungliga färg, alla färger alltså.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-07, 14:04   #9
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Hej,

En mycket kort beskrivning på hur ni får göra för att få de färger ni vill skall visas i maskinen. Det är i Embird.

I manager har du bilden uppe i den stora rutan och då ser du en färgkarta längst ner. Den visar de färger som brodyren har. Skriv ner på papper vilka färger och i vilken ordning på ett kladdpapper.

Nu går du till Options/Support Palette files (edr, txt, rgb). Troligen har du en bock. Klicka en gång här så att bocken försvinner. Nu visas endast de färger som din maskin kan visa. Du måste självklart ha filen i just ditt format.

Högerklicka på en färg i botten och välj Choose color from Palette. Nu öppnas ett fönster med din maskins färger. Välj den som passar bäst och klicka OK. Gör så med alla färger.

Det har nu kommit upp tre val under färgerna. Klicka på Apply Color Changes och kolla att det blev rätt med färgerna. Sedan klicka du på Save Color Palette. Det första du här sparar i är .edr men den vill du inte ändra så välj Avbryt. En Confirm ruta visas, den frågar om du skall skriva över brodyrfilen, välj Yes.

Nu kan du byta tillbaka till Option/Support Palette files igen om du vill. Då visas de färger som .edr filen är programerad med samtidigt som din maskin visar rätt fäger.

Monica
www.ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:55.