![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Håller på att sy en festklänning till ett bröllop. Eftersom jag är ganska kort så är alla klänningar för långa. Och det är inte lite . När jag håller uppe mönster delen så skulle jag tippa på att jag skulle behöva korta av mönstret mellan 1- 1,5 dm!
Till min fråga:På mönsterdelarna finns det två förkort och förläng. linjer utritade. Men hur bär man sig åt för att förkorta? och vilken linje ska jag använda mig av??? REnt spontant känns det som den nedre är den aktuella... En del säger att man ska vika mönsterdelen, men då stämmer ju inte sidlinjerna, de går ju inte ihop. Så hur gör man!!!? Jag behöver verkligen hjälp och jag känner faktiskt ingen i närheten som har koll på detta! Ja, just det. det är en klänning med empireliv och kjoldelen är lätt utställd. (tre mönsterdelan: två kjoldelar bak och en fram.) Jag kan ju inte bara förkorta längst ned för då förlorar jag ju vidden i kjolen... Så finns det någon som vet hur man gör?? Jag har ingen provdocka! Gärna så enkelt som möjligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vik mönstret vid den nedre linjen. Då får du en flärp i sidsömmen ser du...
Rita en ny sidlinje och utgå från över linjen och ner till under linjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Så jag förlänger den övre linjen, den från midjan och drar den paralellt med den gamla som ligger utan för den nya, ned mot nederdelen av kjolen?
Men försvinner inte den vidd som man då är ute efter`? Känns ju som om man bara kan korta av den rakt av från nederkanten då eller har jag missförstått något nu igen!? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
ja just det , ska jag vika mönstret uppåt eller nedåt, om ni förstår...
Ska själva vecket vila ned mot nederdelen eller tvärtom? Har aldrig förkortat en klänning förrut på detta sätt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Om du tänker dig de två linjer du har på mönstret som en vägledning till att få det rakt bara. Behöver du förkorta exempelvis 1 dm så viker du in 5 cm från vardera håll och håller samma mått parallellt längs linjen. Om du viker uppåt eller neråt spelar ingen roll egentligen. Rita sedan en ny sidlinje så du får bort flärpen som blir i viket.
Vidden i kjolen behålls på det viset. Du möter den nya sidsömmen från viket och ner till ytterkant på kjolen. Har jag luddat till det nu ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ska provvika lite nu. Som tur är så har jag klippt ut mönsterdelarna i korttidslakan så de håller för lite vikningar...
Är inte helt säker på att jag förstår men det visar sig kanske när jag sätter mig med mönstret...återkommer.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
ja, nu har jag provat. DEt blir liksom två nya sidlinjer ca 1cm smalare än ordinare mönster. Men man behåller vidden ändå???
Hur gör man med den del som är mot vikt kant då? Ingen skillnad? Provade med 1 dm men blev osäker på om det är för mycket så jag ska nog inte korta av den för mycket. måste ju ändå vara bättre att få korta av den lite extra nedtill sedan när den är sydd än att den blir för kort...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ja,kom på en sak till. Jag låter väl helt imbecill men...Du menar att jag ska mäta 5cm från nedre förk.linjen åt båda hållen och sedan vika va?
Eller menar du att jag ska ta bort 5 cm från övre linjen och 5 cm från nedre? Och dra ihop en linje mellan dem? antagligen inte men.... Börjar känna mig riktigt korkad just nu....suck |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:23.