Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-25, 13:39   #1
sunlight sunlight är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 5
Question Klä om barnvagn?

Hittade en bild på en otroligt fin barnvagn på internet när jag surfade runt häromdagen och tjejen som ägde den hade klätt om den själv.

Hur gör man det?
Någon som vet?

Tacksam för svar!!!
sunlight är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 14:06   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Så här gjorde jag.

Jag hade ett tyg till utsidan och ett till insidan. Sömmen dem emellan var nog det första jag sydde. Den kom en liten bit ner i korgen.

Det var nåt strul med handtagen på sidorna. Anar att jag tog om hand det som nästa steg. Klippte upp stora "knapphål" som sedan bandkantades och nästades ihop när de var på plats. Det gick inte att ta bort handtagen.

Sen sydde jag nog hörnen på in och utsidan.
Sköt fast utsidans tyg i träbottnen med häftpistol.

Suffletten var knepig vill jag minnas. Tror jag gjorde som med det andra stycket att jag sydde ihop skarven mellan ytter- och innertyg först. Och då satte jag dit en liten rynkbit som "gardin" av innertyget i samma veva.

Spände till yttertyget och satt och sydde fast "innertaket" när magen var på övertid...

Fotsacken blev en bit vaxduk under yttertyget och den knöts med ihopsydda kantband.


Jag ansåg mig inte som någon hejare på att sy, inte nu heller. Men barnvagnen blev väldigt lyckad.

"Tricket" var att tänka, tänka och tänka. Göra något annat, tänka en gång till. Diskutera med maken och tänka. Så småningom klippa. Men aldrig efter kl 22.00!

I efterhand fick jag veta att det fanns något som heter tapetserarnål som är krokig. En sån hade underlättat syendet inuti i suffletten väldigt...

Japp. Det där var 17½ år sen... Så tiden går...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 16:58   #3
sunlight sunlight är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 5
Tack tack för ditt svar!

Finns det någon mer som klätt om en barnvagn?
sunlight är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 21:27   #4
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Inte en barnvagn men en sulky. Jag hittade en i en container faktiskt där stommen var hur fin som helst men tyget kasst. Jag använde markisväv och den blev jättefin, jag sålde den till och med när den inte behövdes längre. Detta var väl en ca 15 år sedan.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-26, 10:52   #5
charliseelisa charliseelisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 141
Jag har klätt om vår första sittvagn en gammal Emmaljunga i skai.Det var för 2 år sedan.Tyget jag använde mig av var Åhlens vaxduk i en suverän smalrandig kombination i alla härliga pastellfärger.Mitt tips är att du får tänka i de banor ungefär som när man klär om en fåtölj eller soffa att du får använda dig av en fuskmodell i annat tyg innan du syr i det tänkta tyget så slipper du onödiga missar.Grupp 10 gör underbara tyger och klär om vagnar även dockvagnar...
charliseelisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-28, 20:17   #6
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Jag håller på att klä om en Emmaljungavagn och då tog jag originaltyget, sprättade loss det och hade som mall. Det är väl den "enklaste" metoden.
Sen att jag fått sprätta upp varannan söm så jag höll på att gå åt är väl en annan femma, för jag tycker nästan det är svårast att få till rätt ordning på det hela.

Men klart ska det bli! Denna gång. :-D

Finns en bild i mitt album.
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-29, 11:01   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det här med att klä av vagnen innan man klär om den:

En anledning till att jag inte gjorde det var att mitt tyg var "vanligt" tyg, köpt på Ohlssons.
Vagnstyget original var ett kraftigt vindtätt, värmeisolerande tyg.
Jag är rädd att utan den stadgan inunder mitt tyg skulle vagnen sett ut som ett dåligt uppspänt tält...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-29, 23:03   #8
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Cessi

Ja, så som jag gjorde funkar nog inte på äldre vagnar såvida man inte har ett liknande, stadigt tyg som innan.
Min vagn var i ett lätt polyestertyg eller liknande med syntetvadd emellan så då var det bara att sprätta på :-)
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 18:30   #9
emely emely är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 1
klä om en brio sitty

jag har fått en gammal brio sitty (sulky) och tänkte klä om den. jag har läst era inlägg men tycker det låter krångligt att sprätta loss och upp osv. tar tacksamt emot tips för en smidigare variant...

dessutom, och detta är mitt huvudproblem, är det som sitter på nu är fastsytt på sidorna vid "armstöden", och jag är rädd att det förlorar i styrka och stabilitet om jag tar loss det. några förslag?
emely är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 18:40   #10
Dandelion Dandelion är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 59
Jag sydde om en gammal barnvagn.
Som yttertyg hade jag grov indisk bomull som jag färgat och inuti hade jag obl lakansväv som jag hade gjort screentryck på, mellan dessa hade jag plastadfrotte´som vind och regn skydd.

Jag klippte och sprättade bort orginaltyget och använde det som mönster, improviserade och det funkade bra.
Sufletten syddes en del för hand ja det som inte gick på maskin och just den delen var den jag hade lite tvivel om att jag skulle få till bra, men ärligt sagt funkade det över förväntan, behövde inte sprättas eller något.

Vagnen användes till två barn rätt tätt efter varandra sedan hamnade den i källarförådet där tyvärr mössen härskade - blev jag varse om ..

Mycket kul att göra en sån grej som att klä om en vagn,fast det tog tid och lite finurlig fick man allt vara.

Lycka till.
Dandelion är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons