![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vectorbaserade bilder
Är det någon som har tips om var jag hittar vektor bilder.Har försökt att göra om jpg-bilder till vector genom att spara om dom, men det
funkar inte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej! Vektoriserade bilder använder man särskilda programvaror för. T.ex. Adobe Illustrator eller Corel Draw!. Bilder "vektoriserar" man bara inte, bilder, som typ de vi ser på en hemsida, är i motsvarighet "pixlade". Sådana bilder kan inte göras om till vektorer. Vektorer är ett format man normalt gör från början med ett typ av program som nämnt ovan.
En svår teknik och dyra programvaror, normalt lejer man ut till personer med kunskap och kompetens, men har man tillgång till en sådan programvara är det naturligtvis fritt fram att prova. I t.ex. Illustrator CS finns det en "genväg" där programmet kan gissa vektorer fårn en bild. Det blir sällan bra så man vill ha det, men kan fungera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det finns en del sidor på nätet där man kan hitta begränsat med vektorbilder för privat bruk. Sök på vector och clipart och free. Du får upp hur mycket skräp som helst men man kan hitta en del pärlor. Sedan finns ju också cliparten i microsoft office-paketet.
Annars är alternativet att göra dem själv i olika programvaror, det är inte så svårt även om det kräver en viss inlärning. Skulle nog snarare påstå att inlärningen beror på programmets komplexitet än själva tekniken. Tex hur man för programmet definierar skillnaden mellan hörn och kurvor och kombinationen av olika figurer. Senast redigerad av mariatherese den 2007-07-08 klockan 20:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej jag har picture publisher engelsk,och adobe fotoshop element 5. Men tycker att programmen är mycket svåra att lära sig.och om de är på engelska oerhört svårt även om jag är bra på språket.
Det jag är ute efter är att minimera antal färger i en bild tex så kan en gul färg vara 50 gula färger jag vill på ett enkelt sätt minimera antalet färger Jag har tex ett stickprogram och ett handbroderings programm där importerar du en bild och du kan själv välja vilka gula nyanser som skall ersättas av en annan gul nyans på så sätt kan du minska antalet nyanser och få en enklare bild. nånting sånt är jag ute efter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag skulle också önska att jag kunde minimera färgerna i en bild. T.ex. jpg kan ju innehålla hundramiljoner (nästan
![]() Jag hänger med i tråden här nu för att se om det finns andra möjligheter som inte jag har tänkt på. Tack för upphovet till tråden, Ann-Christin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej!
Men går inte BMP-filer att importera i Digitizer? Det gör jag... och jag t.o.m klistrar in bilden från PaintShopPro (Ctrl-C + Ctrl-V), när jag har tagit fram de exakta färgerna jag vill ha, och inga fler. Min Digitizer (10000) kan förstås också minska ner antalet färger i en bitmapp, fast det blir inte alltid de rätta färgerna som försvinner... /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Man måste göra det innan man tar in bilden i digiteizer pro. Visst tar den bmp.
Men jag har inte paint shop pro. Hur byter du färger i det programmet paint shop pro ?.Är det någon som vet om gratis demo för olika sådana här bildredigerings program. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Photoshop Elements är inte gratis, men åtminstone billigt samt att man kan prova använda det ordentligt under en prövotid. Jag är också rätt säker att det finns på svenska. Där (säkert i fler program också men..) finns en funktion som heter att reducera färger. Oftast brukar färgreduceringen innebära att det blir fult, men det beror på ert sammanhang! Ett annat sätt är att kunna spara som gif-format i ett program där man kan bestämma vilka färger som ska bort (det kan man också i Photoshop Elements). Då kan man slutligen hamna på 1 färg om man vill.
Just sånt är ganska enkelt bara man får klart för sig tillvägagångssättet. Mitt tidigare inlägg är i stort sett aldrig enkelt.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
nu sitter jag dock med fullversionen av photoshop men det finns några sätt att försöka minska på färgerna detta är att använda ett filter som heter "poster edges", eller använda sig av filtret "cutout", dessa finns under filterkategorin "artistic,
sen finns det under menyn "image" en variant image - adjustments - posterize det kankse inte var detta du var ute efter, och jag vet inte heller om det finns på elements verisionen men kankse är det lite hjälp |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
I PaintShop Pro kan man se antalet befintliga färger i en bild, och minska till x antal färger (finns färdigvalda antal också, 2 (monokrom), 16 färger osv).
Utöver detta kan man även välja en viss färg i bilden och ersätta med en annan färg. Man väljer en färg (en pixel eller ett område) och väljer sedan "similar", dvs alla andra pixlar med exakt samma färg. Sedan kan man deleta dessa pixlar så att de får färgen som man valt som bakgrundsfärg istället. När jag förbereder en bild för korsstygn, brukar jag först göra den till "sepia" (gulnat fotografi) och sedan ändrar jag antalet färger till 9, för det brukar räcka bra för denna typ av broderi). /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Gunilla
Finns programmet på svenska eller svensk manual tro. Det verkar vara bättre till mina bilder än adobe. Jag letar inte efter gratisprogram precis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Gunilla,
Jodå, visst går BMP att importera till Digitizer och jag kan även klistra in bilder direkt från psp, det är inte problemet, jag önskar bara att jag kunde använda även GIF som förr, då kunde jag bara ta in den i Digitizer, färdig liksom... Ann-Christin, Jag har mailat till dig om PSP. Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-07-09 klockan 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Hej!
Hm, ser nu att Corel har tagit över efter Jasc, som tidigare stod för programmet, och det har kommit nya versioner sedan jag köpte min version (hehe, den är från 2000 och har nr 6.02, men jag älskar detta program ![]() Tror tyvärr inte att det finns någon svensk version eller svensk manual, men det verkar finnas testversion att ladda ner från hemsidan: http://www.corel.com/servlet/Satelli.../1155872554948 "Try it" och "Buy it" Programmet heter numera Corel Paint Shop Pro Photo XI. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Nu är jag inte så insatt i denna del av bildredigering men för mig ser det ut som om man kan använda Indexera färger i Photoshop, som man använder minska färger i Paint Shop Pro.
Finns under Image/Mode/Indexed color. Här kan man skriva in ett valfritt antal färger och bilden reduceras till det. Denna bild kan sedan sparas som bmp eller gif om man vill. Om det är dettta ni pratar om och om det blir bra vet jag inte. Monica Atelje Kreativ www.ateljekreativ.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Tack så mycket alla. Nu har jag hämtat demon på paint shop pro nu skall vi bara se om jag lyckas prova över huvud tagetJag ber om att få återkomma med att be om lite hjälp hur jag skall gå tillväga med en bild och redusering av färger..
Tack och kram Ann-Christin |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32.