![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Egengjord snedremsa
Snedremsa igen:
Gör Ni era egna snedremsor? Nyfiken gul Jag tycker det är svårt att hitta fina färger på snedremsor. Kanske tips på länk där jag kan beställa, olika färger? Önskar mig även satinsnedremsor i olika färger. men det är väl att ta i. ha ha kram naemie som just nu är inne snedremsesvängen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag gör egna med hjälp av en liten mojäng som viker dem när man stryker, det är lätt och det går snabbt. Köpte min här tror jag visst:
http://www.jaycotts.co.uk/acatalog/B...rim_maker.html Man kan göra snedremsor av i princip alla tyger som går att stryka. Randigt tyg ger en ganska häftig effekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nämen så bra ide.
Nu har jag mailat min symaskinsförsäljare, om en sån. Han kanske säljer dom som tillbehör. Jättetack för tispet kram naemie ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Panduro har sk. skråbandvikare om jag förstod er rätt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack
Det ska jag kolla. Ska in till Panduro på Torp (Uddevalla) snart. Ska kolla va den kostar o så. Men har för mig att det finns något tillbehör till symaskinen, rätta mig om jag har fel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
SKRÅBANDSVIKARE
Panduros kostar 18 resp 29 kr beroende på storlek. Vet inte om det finns för symaskin, det finns en pressarfot som man kan sy fast kantbandet med hjälp av på ett enklare sätt. Hoppas det var till lite hjälp
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Finns också att beställa genom Stoff och Stil, alltså skråbandsvikare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
"18 resp 29 kr"??? Stoff och Stil tar ju 128,95 för en snedslåveckare... är det verkligen samma pryl? Tänkte bestäla en... men man kanske ska titta på Panduro istället?
/Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ifall det är samma sak så har jag gått på en rejäl blåsning. Jag har nämligen beställt ifrån Stoff och stil och betalade en bit över 100 kronor för den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Det är samma sak men vad jag förstått så är de inte alls i närheten av lika bra. Har inte provat någon av dem själv men har flera vänner som provat både panduros och dyrare varianter och panduros är inte ens i närheten av lika enkel att använda enl dem...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Det billigaste alternativet är att inte köpa någon vikare överhuvudtaget...
Jag tycker att det är en onödig pryl. När jag syr med egna snedremsor lägger jag dom räta mot räta på tyget och syr fast dom med pressarfotens bredd som sömnmån. Sen stryker jag rätt kanterna efteråt. Det tycker jag är enklare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Snedslåremsor+pressarfot
Om det är så att du ofta använder snedslåremsor så vill jag gärna rekommendera den speciella pressarfot som säljs för detta ändamål.
Den ser ut som en strut med en skåra i mitten. Du drar in snedslåremsan och korrigerar ev läget i pressarfoten.Sedan lägger du in tyget i skåran, låter den löpa in mot pressarfotskanten, bandet hänger fritt och så bara syr och syr utan en endaste nål. Det är som en dröm. Själv så skräddar jag snedslåremsorna diagonalt genom att skära ut dem med hjälp av rullkniv och linjal. Sprejar på lite stärkelse på tygremsan, drar i genom snedslågrejen och stryker med ånga. (När du skarvar bandet så syr jag med 4-5 mm söms-mån och klipper av remsan men mycket liten vinkel så att skarven blir lång för ett snyggt resultat. Pressa isär skarven.) Låter den svalna och trär det nu färdiga snedslåbandet in den i pressarfoten och syr. Mycket smidigare än så går det inte att få. Senast redigerad av Gumpan den 2007-05-30 klockan 12:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Maria, jag såg att det fanns flera storlekar på den, vilken storlek är den vanligaste man använder när man gör snedband?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Själv så använder jag den mellersta
Men det säger ju egentligen inte något. Den färdigvikta snedslåremsan blir drygt 1 cm bred.
Lika bred som de vanliga bomullsremsorna som du köper om 3 m. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Är den mellersta den som är 18 mm?
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:24.