![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#9 |
|
När man skall göra en brodyr i två halvor måste det finnas ett område för omlott. Ramens bredd är 15 cm och jag brukar räkna med 2 cm i omlott vilket blir en brodyr på max 28 cm. Nu gör jag ju brodyrerna från början med tanke på att de skall vara delade. Så jag har full kontroll på hur det skall sys.
När man har en färdig brodyr som skall delas blir det svårare. Är det en som jag kallar öppen brodyr där det är små grupper så är det ju lätt att splitta men har du en hel sammanhängande får man jobba lite för att det skall bli snyggt. Jag har faktiskt aldrig gjort detta bara läst lite hur man gör. Det finns flera olika varianter och en del finns förklaring på i Hjälpen. Embird har nu Autosplitt, där kan du välja om brodyren skall splittas efter ett antal stygn, vid en viss storlek, efter ett visst antal färger eller efter de rammarkeringar som finns när du valt en ram som har flera placeringar. Du hittar Autosplitt under Edit. En mycket viktig sak är att lägga till referenspunkter. I brodyren lägger du till broderade trekanter, en i var sida. Dessa skall även finnas i den del som skall passas in men man behöver inte sy då utan vandrar med stygnen och flyttar brodyren i ramen tills nålen stämmer. Innan du tar loss ramen efter första brodyrdelen så rita gärna med en penna, som försvinner, utmed innerkanten på ramen så har du en linje som du sedan skall ha rak i nästa ramning. Det är en hel vetenskap och Rosanne på http://www.editingwizardry.com/ kan allt om detta. Hon har kurser som jag har hört är mycket bra. Monica |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15.