Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-14, 18:04   #1
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Handarbetstidningar

Idag har jag fått en hel pappkasse full med handarbetstidningar av svärmor. Alla mönsterark finns kvar, ofta är de inte ens lossade ur tidningen, så jag har verkligen en skatt att gräva i.
Det är så härligt med rubriker som "Sy det senaste modet till dockan" och så är tidningen från -77.
Och så säger hon "ta de mönster du är intresserad av och släng resten i pappersinsamlingen". Det klarar jag inte av! Vilken tur att det finns mönster på mössor, vantar och sockar i nästan alla så jag kan motivera att alla tidningar ska sparas!!
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 23:17   #2
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Åh, vad härligt! Jag blir riktigt avundsjuk...
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 07:42   #3
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Påsk- och julpyssel är ju i stort sett detsamma fortfarande, och en brudklänning från tidigt 80-tal kan ju vara helt rätt igen så det känns dumt att göra sig av med dem.
Än så länge har jag inte hunnit gå igenom en bråkdel ens, det är bara skumma rubriker i början. Nu är det dags att börja fundera på förvaringen, jag får ta mig till en pappershandel och hitta nåt så jag kan sätta tidningarna i pärm - och så in med mönster i en uppmärkt plastficka direkt efter så jag vet vart de hör hemma.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 08:13   #4
Pippin Pippin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 26
Häftigt med tidningar från 70-talet. Det är ju högsta mode just nu bland de unga. Behåll alla tidningarna, de kan bli guld värda.
Jättebra svärmor du har (det har jag också, som delar mitt syintresse.)
Pippin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 08:16   #5
agnwil agnwil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 179
Det finns en hel del användbart än i dag i gamla tidningar. Jag har själv tidningar från ungefär samma tidpunkt. Min dotter brukar bläddra i dem ibland och hittar saker som hon gillar.
Jättebra att sätta tidningar i pärm med plastfickor för mönsterarken. Då blir det lätt att bläddra och hitta det du vill ha.
agnwil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 14:47   #6
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Den äldsta av tidningarna är från -77, och sen är det strönummer fram till strax efter millenieskiftet nån gång. Jag har inte tittat jättenoga på årtalen, det är mer intressant vad de innehåller.
Min svärmor är verkligen guld värd - än så länge har jag i år fått alla dessa tidningar, tryckknappar och resår mm så jag klarar mig i flera år, knappnålar av den varianten utan plastdetaljer (bara att nåla och stryka utan att ens fundera) och en hel väska fylld med färger för textilmålning och tryck (inkl en massa dukar såklart). Förutom en massa tyg...
Igår när jag fick tidningarna frågade hon dessutom om jag behöver nåt handarbete - hon har en hel byrå full med broderier som inte är påbörjade efter sin mamma, det är därifrån det mesta kommer.
Standardkommentaren är "gå inte och köp nåt, kom hit och titta först om jag har" och så får jag en hel kasse med bla förkläden att klippa sönder och ha till lapptäcke mm.
Gissa vilken svärmor som får hemliga presenter i form av god choklad att njuta av utan att nån annan vet om och äter upp det för henne...
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 19:04   #7
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Åååhh, sånt är så himla roligt!! Har själv en massa gamla mönster från mamma och mormor och nu sist fick jag en hel kartong med stick och virkbeskrivningar från 70-talet....hur kul som helst...

Släng dom för guds skull inte för dom går att bläddra i gång på gång på gång!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 08:01   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Neferu så roligt. Förstår att du hittar mycket kul i dem Ha det så trevligt med bläddrandet och skapandet
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons