Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-04, 11:36   #1
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Burnblock från Stoff&Stil

Stoff&Stil säljer ett brandskyddsmedel som heter Burnblock som anges vara 100% organiskt och ofarligt. Det låter ju utmärkt, men då organiskt inte alltid är ofarligt så mailade jag Stoff&Stil för att få veta mer.

Nu har jag mailat fram och tillbaka en himla massa gånger med både Stoff&Stil och Burnblock men de vägrar tala om vad produkten innehåller. Mest har de upprepat vad som stod i katalogen och talat om för mig att inga andra kunder har brytt sig om innehållet.

Hur ska man kunna lita på att produkten är ofarlig när man inte får veta vad den innehåller?

Så jag vill passa på att uppmuntra er att inte köpa produkten. Det finns andra sätt att förebygga brand, tex att ställa ljusen en bra bit ifrån gardinen. Maila gärna Stoff&Stil och fråga vad Burnblock innehåller. Som konsument borde man få veta vad man köper.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 12:00   #2
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Re: Burnblock från Stoff&Stil

Citat:
Mirja skrev:
"inga andra kunder har brytt sig om innehållet."

Det tycker jag låter som en väldigt underlig anledning till att inte berätta för en kund som VILL ha reda på vad den innehåller. Jag skulle definitivt inte köpa den utan innehållsförteckning - gäller lagen om det bara livsmedel??
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 12:04   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Det faktum att den ska förvaras otillgängligt för barn är nog för mig. Så här står det på hemsidan:

http://www.burnblock.dk/Produkt_info/Produktblad.aspx

Och det finns ingenting någonstans om vad den faktiskt innehåller, bara något suddigt om vatten och antiflamskyddsmedel.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 12:11   #4
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Enligt säkerhetsdatabladet innehåller det citronsyra, men det står också att man inte ska andas in det, att man ska använda handskar när man använder det och att man ska ha mask om man inte kan ha tillräcklig ventilation.

Det står även att man ska undvika kontakt med starkt sura och basiska material för att undvika värmeutvecklande reaktioner. Det låter inte helt tryggt tycker jag. Att det sen även står att det inte ska användas av personer under 18 år gör att jag undrar om det verkligen är så ofarligt...

Jag har för mig att man måste ha en innehållsförteckning för att få sälja kemprodukter i Sverige, iaf gäller det för kem som används inom bilbranschen.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 12:13   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
http://www.burnblock.dk/Admin/Public...dsdatablad.pdf

Att det ska vara otillgängligt för barn kan ju betyda att det inte bör förtäras inte att det är farligt för barn att sitta på en soffa som är behandlad med medlet.

Är man fundersam så är det kanske enklast att kontakta företaget?
http://www.burnblock.dk/Kontakt.aspx
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 12:17   #6
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
jo, det är det jag har gjort. Men de menar att produkten innehåller flera olika ämnen och att de inte kan tala om vilka eftersom de är först på marknaden med flamskyddsmedel som är ofarlig för människor och djur. Jag är självfallet nyfiken på hur naturen klarar medlet.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 17:25   #7
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
visst måste man innehållsdeklarera.... däremot behöver man inte ange hur mycket av varje ämne som ingår, d v s avslöja recepturen. I svenska säkerhetsdatablad ska det såvitt jag kommer ihåg alltid vara med (har jobbat i kemibranschen länge)

Usch, så sur man kan bli på företag som försöker smita undan viktig info!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons