Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-30, 12:56   #1
annkir annkir är inte uppkopplad

Nålbindning???

Jag var in på vår garnbutik här i Lindesberg och handlade för ett tag sedan. De brukar ha stickkafe´ibland förresten.
Nåväl det kom att talas om nålbindning! Jag blev ju nyfiken förstås för det är ngt jag aldrig har provat på.
Är det ngn som vet hur man gör eller vet ngn länk till en beskrivning på hur man gör?
Det verkar vara lite roligt att göra o det bästa verkar ju vara att man inte behöver släpa med sig stickor...
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-30, 13:11   #2
spotty spotty är inte uppkopplad

Se stickning och virkning

Det finns en aktuell tråd om nålbidning under stickning och virkning "sticka med tränål", tror jag den heter
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-30, 13:57   #3
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

Ii den här tråden finns länkar till instruktionsfilmer, och det finns säkert mycket mer information i äldre trådar om du hittar "sök i forum" längst upp på sidan under forumfliken.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-30, 14:28   #4
annkir annkir är inte uppkopplad

TAckar för tipsen! Jag har kollat lite på den ena filmen den var ju bra. Hade inget ljud på för tyska kan jag inte så bra o det funka bättre utan ljud då. Ser ju inte sååå svårt ut som jag trodde att det skulle vara, men som sagt vart gör man av det om man inte vill hålla på med det en stund? Sätter det på en avmaskningsnål eller liknande?
Kan man förresten göra fram-o-tillbaka också?
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-30, 14:55   #5
Jordefamn Jordefamn är inte uppkopplad

Nålbindning går inte upp om man drar i ändarna, den drar bara ihop sig mer, så det är ingen risk att det repas upp när man lägger det ifrån sig. Alltså behövs ingen avmaskningsnål. Jag brukar bara lägga det åt sidan, man hittar sista öglan lätt igen.

Själv försökte jag ett tag att lära mig själv, men kom fram till att det var en smula besvärligt, så jag gick på en kurs i nålbindning på Medeltidsveckan i Visby, och jag rekommenderar den varmt.
Där får du lära dig grunderna, hur man binder rakt, runt, tar in och lägger ut, hur man bäst håller nålen, och hur man avslutar.
En bennål ingår och man kan köpa fler där, och garn också. De är rätt lätta att göra själv i trä också.
Jordefamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-30, 14:58   #6
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

Jag kan inte nålbinda, men jag är ganska säker på att man liksom "syr" en maska i taget och att det inte går att repa upp arbetet med annat än att man med mycket besvär pillar upp en maska i taget... liksom syr dem baklänges.
Du måste använda ull, för du kan bara sy med en "lagom" lång garnbit itaget och sen skarva till nästa garnbit genom att tova ihop dem... och det är ju bara ull som går att skarva på det sättet.

Det finns säkert böcker att låna på bibliotek, och fler instruktionsfilmer att titta på... men personligen tror jag att nålbindning är något som är lättast att lära sig av en person som kan.
Och då är jag annars en person som älskar att lära mig nya tekniker genom att läsa böcker.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-30, 15:25   #7
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad

Jag försökte lära mej genom att köpa en bok men där gick jag bet!! Det finns nämligen massor av varianter på hur man gör. Försök hitta någon som kan binda som kan lära dej. För mej tog det 2½ timme så lärde jag att göra både intagningar och ökningar och upplägg.

Jag sökte här på forumet och fick napp hos en som bor bara 8 mil från mej som var vänlig nog att ta emot mej för lite lärdom.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:44.