![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#2 |
|
Nja, delvis finns det ju vissa tyger som är mer lämpade till en del modeller. Det är sällan man syr en kavaj i tunn, mönstrad bomull, och sällan man syr en sommarklänning i styv ylle
![]() Man får tänka på: Vad är det för plagg? (klänning, skjorta, byxor, kjol) Är det ytterkläder eller andra kläder? Vad vill jag ha för tyg? Ofta är svaret rätt logiskt när man väl ska välja tyget, och man behöver sällan (enligt mig) vara särskilt pedantisk när det kommer till tygval. När jag syr efter färdiga mönster där tygexempel finns, brukar jag sällan följa rekommendationerna och det blir ändå bra. Angående bias/skrådd och trådrak är det, så vitt jag vet, designen som bestämmer till en viss del. Skrådden gör ju att tyget kan töja sig vilket passar bra för tajtare plagg. Skrådd får också ett finare fall än trådrak, så den ska vara underbar till utställda kjolar och klänningar. Lycka till! |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.