![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Mönstret fixat men resten då?
Fick ju låna svärmors mönsterkonstruktions böcker.
Jätteskoj att kunna göra egna mönster och det är ganska lätt faktiskt ungefär samma sak som ritningsläran på teknologilektionerna. Trodde aldrig jag skulle få nytta av de kunskaperna. ![]() Men sedan då hur vet man vilka tyger som är lämpliga till olika mönster hur vet man om det blir bäst på trådraken eller skrådden etc. Det står inte i böckerna och svärmor vet inte heller. Hon har ju aldrig jobbat med sådana saker utan bara sytt inom konfektion. Är det trial and error som gäller eller finns det något man kan lära sig innan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Nja, delvis finns det ju vissa tyger som är mer lämpade till en del modeller. Det är sällan man syr en kavaj i tunn, mönstrad bomull, och sällan man syr en sommarklänning i styv ylle
![]() Man får tänka på: Vad är det för plagg? (klänning, skjorta, byxor, kjol) Är det ytterkläder eller andra kläder? Vad vill jag ha för tyg? Ofta är svaret rätt logiskt när man väl ska välja tyget, och man behöver sällan (enligt mig) vara särskilt pedantisk när det kommer till tygval. När jag syr efter färdiga mönster där tygexempel finns, brukar jag sällan följa rekommendationerna och det blir ändå bra. Angående bias/skrådd och trådrak är det, så vitt jag vet, designen som bestämmer till en viss del. Skrådden gör ju att tyget kan töja sig vilket passar bra för tajtare plagg. Skrådd får också ett finare fall än trådrak, så den ska vara underbar till utställda kjolar och klänningar. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Rätt nål
är superviktigt för att få den ultimata finishen
tunna nålar till tunna tyger stretchnål till stretchiga tyger jeansnål till tjocka tyger Kan tyckas självklart men inte alltid har jag förstått. Sprätten och strykjärnet är också måste Lycka till och du pressa pressa och åter pressa! Annette |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Sen bör man tänka på att ett mönster för vävt/stumt tyg har en inräknad rörelsevidd som man bör ta bort om man vill sy plagget i trikå... tro mig, jag vet av praktisk erfarenhet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:05.