![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Färga kläder i maskin?
Hej!
Har ett problem angående att färga kläder i maskin, har försökt två gånger nu och det har inte fungerat vilket gör mig väldigt arg.. Har följt instruktionerna och fattar inte vad som kan vara fel. Man skall hälla i färgen längst bak i tvättmaskinstrumman och därefter på med salt och fix. Problemet är att färgen rinner ur maskinen och kläderna blir ljusblå istället för svarta eftersom det bara finns färgrester kvar i maskinen. Vad kan det vara för fel? Är det maskinen som inte "tillåter" färgning och stöter bort det? (Bor i hyreslägenhet och tvättar i tvättstuga). Någon som vet vad jag kan göra? Kan man lägga färgen där som tvättmedlet ska vara istället så att den inte rinner ut? mvh mia |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad är det för färg du använder?
Jag har tittat på Nitors sida och för deras produkter står det att man ska klippa upp påsen/tråget och lägga/ställa den i maskinen. Men, det kan ju vara olika beroende på vilket fabrikat man använder. Dessutom kan det vara svårt att få rätt färg om det är mycket syntet i tyget, då drar det inte åt sig på samma sätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det låter som om du har förtvätt i tvättprogrammet. Då sköljs ju färgen bort i förtvätten! Oftast går det att välja bort förtvätten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det är Herdins jag använder..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jaha, det kanske är det då.. ska kolla hur man väljer bort förtvätten.. tack!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag tog en snabb titt på Herdins sida - det står att salt och fix ska hällas i först, och sen färgen på det. Kan det vara en orsak också kanske - att salt och fix håller kvar färgen och att den rinner ut om man häller den i först?
Tvättmaskiner i tvättstuga brukar man kunna gå förbi förtvättsprogrammet antingen genom att välja bort med en knapp eller på äldre maskiner genom att hålla in startknappen tills den har passerat förtvättsprogrammet. Glöm inte att göra ren maskinen efteråt - det kan bli en otrevlig överaskning för nästa som tvättar annars, jag har själv råkat ut för det i tvättstuga. Nån hade färgat rött (man fick inte färga i vår tvättstuga egentligen) och min vittvätt blev rosa. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Kan också bero på för mycket plagg...
Dvs. för att få riktigt stark färg så ska man inte ha så många plagg i maskinen. Kan även vara syntetblandning i tyget, som någon nämnt tidigare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Våra tvättmaskiner väger tvätten och trumman snurrar några varv innan de börjar tvätta. Vi måste därför hälla tvättmedel i hålen upptill på maskinerna och inte i någon boll i trumman.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Häll inte färgen i tvättmedels facket.
Det kommer att bli missfärgat. Det går inte att få rent. Din maskin tömmer ur gammalt vatten innan den börjar tvätta. Har du då hällt färg och salt direkt i trumman följer det messta med ut i avloppet då ![]() Lägg färg,fix och salt i tråg som kan stå upp, överst i din hög med kläder som skall färgas. Då tippas det inte ut förrens det börjar snurra runt. Fast om maskinen börjar med att snurra innan den gör sin första tömmning funkar inte det heller ![]() Håller tummarna på att den står still när den tömmer ur det första vattnet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Mina tvättstugemaskiner gör också så att de torrcentrifugerar jättelänge och rätt hårt det första de gör, sen släpper de ut ev vatten och därefter startar tvättprogrammet. Helt omöjligt att färga i dem och jag är jättesur.. skulle behöva förstärka färgen i del flesta av mina jeans, men jag kanske får göra det hos mamma i påsk *funderar*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
ja man blir väldigt sur
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
De flesta textilfärger går det att färga för hand med också - om man nu har maskin som inte är samarbetsvillig. Det brukar finnas instruktioner om det i förpackningen.
Det är ju ett alternativ om maskinen "bråkar". |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:41.